دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



 ازدواج با خواستگار ساکن خارج

ازدواج یک تصمیم سرنوشت ساز در زندگی هر یک از دختر و پسر است و بهتر است در هنگام انتخاب همسر تمام حواس خود را معطوف به شناخت خصوصیات روحی طرف مقابل کنید تا اینکه به خیال پردازی زندگی در یک کشور دیگر فکر کنید!

 

شاید شما هم به مراسم عقدی دعوت شده باشید که فقط عروس داشته باشد و در صندلی مخصوص داماد، در کنار عروس یک قاب عکس قرار گرفته باشد! یا لا اقل اگر در چنین مراسمی شرکت نکرده باشید؛ حتما این مدل ازدواج ها را از اقوام و آشنایان شنیده اید. ازدواجی که داماد در خارج از ایران ساکن است و انتخاب همسرش را به خانواده خود تفویض کرده و خانواده اش با معیارهایی که پسرشان ارسال کرده، دختری را انتخاب می کنند و بعد از کمی ارتباط مجازی و چت، تلگرام و ایمیل دختر خانم در جواب عاقد که می پرسد: “عروس خانم برای بار سوم عرض می کنم آیابنده وکیلم شما را با مهریه معلوم به عقد آقای … دربیاورم” بله می گوید!

یک مراسم عقد مفصل اما بدون حضور داماد. یک طرف مهم این زندگی در حال حاضر غایب است و قرار است طرف دیگر یعنی عروس خانم بعد از این مراسم به او بپیوندد.
اصل اساسی در چنین ازدواج هایی
از همان ابتدای کار با خودتان کنار بیایید و توجه داشته باشید که چنین ازدواج هایی به طور کلی غیر قابل قبول و نهی شده نیست، چرا که بی شک مواردی بوده اند که این مدل ازدواج را انتخاب کرده اند و زندگی زناشویی موفقی هم داشته اند. اما افرادی هم بوده اند که بدون در نظر گرفتن شرایط و جوانب مختلف این نوع ازدواج ها، تن به زندگی مشترکی داده اند که زیاد دوام نداشته است!
زمانی را در نظر بگیرید که به یک لباس یا وسیله شخصی احتیاج دارید و در پی خرید آن هستید! بی شک شما خودتان ترجیح می دهید به دنبال خرید مورد نظر بروید و چیزی که می خرید مناسب سایز و اندازه تان باشد،بر همین اساس همین اول در نظر بگیرید که اگر شما شخص سخت پسندی هستید و باید لوازم مورد نیاز خود را خودتان تهیه کنید؛ پس زندگی سختی منتظر شماست! چرا که فرد مقابل شما این حساسیت را نداشته و انتخاب شخصی ترین و چه بسا مهم ترین بخش زندگی اش را به دیگران یا به خانواده اش سپرده و شاید این انتخاب برای زندگی اش مناسب نباشد!
معضلات ازدواج با فرد خارج نشین
*زندگی بعد از ازدواج در غربت
بی شک در ازدواج با فردی که در خارج از کشور ساکن است، شما هم مجبورید تا مهاجرت کنید و با همسر آینده خود به دور از وطن و خانواده تان زندگی کنید. زندگی در غربت سختی های خود را دارد. هر چقدر هم که شما وابسته و دلبسته خانواده نباشید اما در چند سال ابتدای زندگی ،همراهی خانواده، فامیل و دوست برای شما بسیار ضروری است. حتی بعضی از افراد هستند که خلق و خوی منفی خود را کتمان و پس از چند ماه ابتدای زندگی بروز می دهند و اگر همسر شما جزء این افراد باشد تکلیف شما در کشور غریب با زبانی که ممکن است ندانید و فرهنگی که نمی شناسید چیست؟
نمی خواهیم شما را دچار بدبینی در این زمینه کنیم اما زندگی بالاوپایین های خود را دارد و برای زندگی در غربت بدون همراهی خانواده لازم است کمی سخت گیرانه تر به ازدواج فکر کنید!
چه بسا مهم ترین و سخت ترین قسمت ازدواج با فردی که ساکن خارج از ایران است، همین زندگی در غربت باشد!
البته هستند افرادی که واله و شیدای زندگی در خارج از ایران هستند، اما عقل ایجاب می کند که موفقیت زندگی مشترک را فدای مهاجرت به کشور دیگری نکنید!
ازدواج یک تصمیم سرنوشت ساز در زندگی هر یک از دختر و پسر است و بهتر است در هنگام انتخاب همسر تمام حواس خود را معطوف به شناخت خصوصیات روحی طرف مقابل کنید تا اینکه به خیال پردازی زندگی در یک کشور دیگر فکر کنید!
*عدم شناخت کافی
تردید نداشته باشید که کسی را که با فرسنگ ها فاصله از شما زندگی می کند نمی توانید بشناسید! حتی اگر بتوانید به لطف دنیای مجازی،سرعت اینترنت و وب کم  ها تا رنگ عنبیه چشم و بلندی قد و پر پشتی موی طرف مقابل را ببینید اما آیا فقط قضیه ظاهر فرد است؟ درست است می گویید با چت کردن و حرف زدن هم می شود او را شناخت و باز هم ما می گوییم مگر فقط با حرف زدن می شود کسی را شناخت؟
آنچه شناخت کافی در امر ازدواج را میسر می سازد معاشرت و سخن گفتن رو در رو با خواستگار مورد نظر است. انسان ها در تعاملات اجتماعی بسیاری از خصوصیات افراد مختلف را شناسایی می کنند. دنیای مجازی و ارتباط از راه دور ممکن است موجب شود که فرد مقابل شما تمام خصوصیات اخلاقی خود را بروز ندهد و یا از بیان برخی چیزها طفره برود و چون شما امکان دیدن رفتارها و واکنش های او را ندارید، بنابراین شناخت کافی و لازم را بدست نخواهید آورد!
شناخت همسر آینده مراحلی دارد، امتحان کردن  هایی دارد و از همه مهم  تر تحقیقاتی دارد که برای فردی خارج از کشور تقریبا غیر  ممکن است حتی اگر خانواده او را به خوبی بشناسید.
* انسان ها تغییر می کنند
حتما شنیده اید و چه بسا دیده اید که عمده افرادی که به خارج از کشور مهاجرت می کنند تحت تاثیر فرهنگ و محیط آنجا قرار می گیرند. در نظر داشته باشید هرکشورفرهنگ،اسلوب وشرایط خاص خود را دارد که روی افرادی که در آنجا زندگی می کنند تاثیر می گذارد. به طور مثال بعضی کشورها به دلیل جو جغرافیایی از اخلاق سردی برخوردارند و برخی کشورها هم به خاطر شرایط مناسب مهاجرتی از هر فرهنگ و کشوری مملو است و این مسئله بی تاثیر بر روی دیگر افراد نیست. پس هر چقدر هم که خانوادها از ویژگی های وی تعریف و تمجید کردند باز شما احتمال این تغییر را لحاظ کنید.
اگر خواستگاری داشتید که از قضا ساکن کشور دیگری بود، با درایت و ریز بینی بیشتری به انتخاب بپردازید و علاوه بر شرایط اخلاقی وی ، به شرایط زندگی در غربت و دوری از خانواده ، و بروز و ظهور رفتارهایی که شاید نشود با فرسنگ ها فاصله شناخت؛ فکر کنید!
ازدواج به تنهایی دشواری های شناختی خود را دارد، چه رسد به اینکه بخواهید شناخت شرایط مهاجرت را هم با آن عجین کنید!

شادی در ۱۳ - خرد - ۱۳۹۶

یک دیدگاه تاکنون

  1. مشاور گفت:

    این موضوع باید به صورت کامل بررسی بشه ولی در کل نمیشه با نگاه منفی بهش نگاه کرد گاهی بهترین تصمیم گیری هم میتونه باشه چرا که نه فقط چند جلسه ای مشاوره نیاز داره

پاسخ دادن