دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



دانستنی هایی راجب رنگ چشم نوزادان

چهره فرزند شما، در گذر زمان تغییرات بسیاری خواهد کرد. ممکن است در ابتدای تولد، همه بگویند که فرزند شما درست شبیه خودتان است اما بعد از چند ماه یا چند سال، احساس کنید که او بیشتر به همسرتان شباهت دارد. ممکن است او ابتدا با موهای طلایی به دنیا بیاید و آرام آرام، رنگ قهوه‌ای تیره روی صورتش بنشیند و البته ممکن است در روز به دنیا آمدنش، چشم‌هایی آبی داشته باشد اما بعد از چند هفته، چشم‌هایش رنگ فندقی به خود بگیرد.

برای دیدنش بی‌تابید. می‌خواهید دست‌هایش را نوازش کنید؛ دست‌هایی که شاید درست شبیه دست‌های خودتان باشد. می‌خواهید چهره‌اش را ببینید. بینی که مانند بینی شما تیغه‌ای صاف دارد، یا چشم‌هایی که مانند چشم‌های همسرتان هستند. می‌خواهید به تمام این جزئیات خیره شوید و باور کنید که تکه‌ای از وجودتان را در آغوش گرفته‌اید.

همه بچه‌ها با چشم آبی به دنیا می‌آیند؟
شاید شما هم شنیده باشید که همه نوزادان، در زمان تولد چشم‌های آبی دارند. اما متخصصان می‌گویند این جمله، یک ادعای بی‌اساس است. به گفته آنها، چشم همه نوزادان در زمان تولد یک رنگ نیست و گرچه برخی‌شان با چشم‌هایی روشن به دنیا می‌آیند، اما برخی دیگر از همان ابتدا چشم‌هایی به رنگ قهوه‌ای تیره دارند. آنها می‌گویند نوزادان قفقازی، چشم‌هایی روشن دارند و کسانی که تبار آمریکایی، آسیایی و اسپانیایی دارند، معمولا با چشم‌های قهوه‌ای متولد می‌شوند.

 برای تغییر کردن رنگ چشم نوزادان دو دلیل وجود دارد؛ ژنتیک و ملانین

رنگ چشم نوزادان تغییر می‌کند؟
گرچه نوزادان با رنگ چشم متفاوت متولد می‌شود، اما رنگ چشم حقیقی آنها، چیزی نیست که در لحظه تولد می‌بینید. شما برای تشخیص رنگ چشم‌های فرزندتان، باید ۶ تا ۱۲ ماه منتظر بمانید. قاعده کلی این است که رنگ چشم نوزادان، در صورتی که تغییر کند، به سمت تیره شدن می‌رود. برای مثال اگر فرزندتان در لحظه تولد چشم‌هایی آبی داشته باشد، به مرور ممکن است رنگ چشم‌هایش سبز یا قهوه‌ای شود، اما اگر چشم‌های او فندقی رنگ باشد، بعید است که این رنگ از گروه رنگ قهوه‌ای فراتر برود.

چرا این اتفاق می‌افتد؟
برای تغییر کردن رنگ چشم نوزادان، دو دلیل وجود دارد؛ ژنتیک و ملانین.
ژنتیک: ترکیب ژن‌هایی که از هر دو والد به نوزاد می‌رسد، در تعیین رنگ چشم او دخیل است. متخصصان می‌گویند تقریبا ۱۵ ژن مسئول تعیین رنگ چشم نوزادان است. به گفته آنها اگر رنگ چشم هر دو والد آبی باشد، فرزند آنها هم ممکن است چشم‌هایی با رنگ آبی، سبز یا قهوه‌ای پیدا کند.

اما اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها چشم قهوه‌ای داشته باشند، بعید است که رنگ چشم فرزندشان چیزی جز قهوه‌ای شود؛ چرا که رنگ قهوه‌ای، ژن غالب است. البته نباید این نکته را از یاد برد که ژن‌ها تنها از پدر و مادر به فرزند نمی‌رسند، بلکه ممکن است یک نوزاد، رنگ چشم‌هایش را از اجداد خود که چند نسل پیش از او می‌زیسته‌اند به ارث ببرد.

ملانین: عامل دیگر تعیین رنگ چشم کودک، ملانین است. یعنی همان رنگدانه‌هایی که بر رنگ پوست، مو و چشم تاثیر می‌گذارد. مهمترین دلیلی که چشم‌ها رنگ‌های مختلفی پیدا می‌کنند، میزان رنگدانه در پشت عدسی آنهاست. کودکانی که مقدار زیادی ملانین در عنبیه خود دارند، چشم‌هایی قهوه‌ای پیدا می‌کنند، در حالی که اگر میزان این رنگدانه در عنبیه کم باشد، رنگ چشم کودکان آبی یا سبز می‌شود.

گذشته از این، باید بدانید که میزان ملانینی که پشت عدسی چشم فرزندتان است، با افزایش سن او ممکن است افزایش پیدا کند و به همین دلیل ممکن است در طول سال‌ها، رنگ چشم‌های او رو به تیره شدن برود. البته این اتفاق قطعی نیست و ممکن است برخی از کودکان، با بزرگتر شدن تغییری را در رنگ چشم خود مشاهده نکنند.

شادی در ۱۵ - تیر - ۱۳۹۷

پاسخ دادن