دانشنامه ناریا
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷
تاریخ امروز:
نوشته ها:
پیام مدیر:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



هر چه زودتر ورزش را آغاز کنید تا قلب تان سالم بماند

فعالیت بدنی مناسب و ورزش از دو طریق اثرات مفید و مثبت خود را در بدن اعمال می کند، از یک طرف سبب تقویت عضله قلب می شود با ضربانی قوی تر، منظم تر و گنجایش بیشتر که در نتیجه موجب ادامه حیات و زندگی می شود، از طرفی دیگر ورزش مناسب موجب تقویت سایر عضلات بدن و با گشاد شدن عروق و افزایش جریان خون و تعداد ضربان قلب ، مانع از تنگی عروق در اثر رسوب مواد چربی در داخل رگ ها (آترواسکلروز) می شود. بنابراین اثرات مفید ورزش بر قلب و عروق یک موضوع ثابت شده است.

با افزایش سن، مصرف انرژی پایه کاهش می یابد. به ازای هر ۱۰ سال افزایش سن در بزرگسالی، میزان مصرف انرژی پایه حدود ۲ تا ۳ درصد کاهش می یابد که به دلیل از دست دادن توده عضلانی بدن و افزایش بافت چربی است . این تغییرات در ترکیب بدن را می توان با ورزش کاهش داد.

ورزش توده عضلانی بدن را حفظ می کند و مصرف انرژی پایه را افزایش می دهد. همچنین از یبوست، بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و چربی خون بالا جلوگیری می کند و بدین ترتیب پدیده سالمندی را به تأخیر می اندازد. افرادی که به طور معمول با ورزش کردن، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری در هفته انرژی مصرف می کنند، به طور متوسط بین ۱۰ تا ۲۰ سال به طول عمر آن ها افزایش می یابد و به عبارتی افراد ورزشکار زندگی شاداب تر و طول عمر بیشتری دارند.

افرادی که قصد دارند تاثیر افزایش سن بر قلب را کاهش دهند باید قبل از سن ۶۵ سالگی ورزش کردن را آغاز کنند.

افرادی که جوان‌تر از ۶۵ سال هستند و هرگز ورزش نکرده‌اند برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قلب باید هر چه‌ زودتر ورزش را آغاز کنند.

مطالعات انجام شده در دالاس آمریکا نشان داده است که شروع ورزش قبل از سن ۶۵ سالگی می‌تواند از احتمال بیماری‌های قلبی بکاهد.

افراد باید قبل از سن ۶۵ سالگی چهار تا پنج بار در هفته‌ ورزش کنند و در این دفعات شدت و مدت ورزش را تغییر دهند.

مدیر این تحقیقات می‌گوید همان طور که مردم هر روز دندان‌هایشان را مسواک می زنند، لباس‌های‌شان را عوض می‌کنند و غذا می خورند باید برای بهداشت فردی نیز ورزش را به برنامه‌های خود ‌اضافه کنند.

در این مطالعات افرادی که به صورت مرتب ورزش می‌کردند، نسبت به دیگران ۱۸ درصد در جذب ماکزیمم اکسیژن پیشرفت داشتند و ماهیچه‌های قلب آنها ۲۵ درصد افزایش کارایی داشته است. زمانی که عضلات قلب سفت شوند، فرد به فشار خون مبتلا می‌شود. در مواردی ممکن است خون داخل قلب، به ریه‌ها وارد شود.

بررسی‌ها نشان داده است افراد بالای ۷۰ سال که فعالیتی نداشته‌اند نمی‌توانند دیگر تاثیرات منفی افزایش سن در قلب را بر طرف کنند.

افراد زیر باید یک روز در هفته‌ ورزش با شدت زیاد انجام دهند که در این تمرینات انرژی زیادی مصرف کنند و باید در طول هفته‌ دو تا سه بار نیز به مدت حداقل نیم ساعت ورزش هوازی انجام دهند، طوری که عرق کنند و در زمان ورزش تنفس سخت‌تری داشته باشند، اما بتوانند حرف بزنند.

مریم ایرانی در ۱۱ - بهمن - ۱۳۹۶

پاسخ دادن