دانشنامه ناریا
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



268025_894

در این مطلب تعدادی گیاه از جمله گل ساعتی، سنبل‌الطیب، اکلیل کوهی، اسطوخودوس، بادرنجبویه و علف چای برای موثر در مشکلات عصبی و روحی روانی تان آروده ایم

زمان هایی هست که آدم احتیاج به چیزی دارد که آرامش را به او برگرداند. بعضی ها ورزش های ملایم مثل یوگا انجام می دهند. بعضی ها قرص های شیمیایی می خورند و بعضی دیگر از طبیعت برای گرفتن آرامش استفاده می کنند.

از زمان های قدیم، حضور در طبیعت، مثلا برای باغبانی و خاکی شدن دست ها، یا تنفس هوای خوشبوی گیاهان به عنوان فعالیت های آرامش بخش شناخته شده، خواص آرامش بخش گیاهان و خوراکی ها برای کاهش استرس و اضطراب هم خیلی وقت است که کشف شدند. می خواهیم چند گیاه آرامش بخش را به شما معرفی کنیم، تا از این به بعد برای رفع استرس هاتون از جادوی طبیعت استفاده کنید.

سنبل الطیب

از گیاه سنبل الطیب از قدیم به عنوان آرامش بخش و برای رفع بی خوابی استفاده می شود قسمت اصلی مورد استفاده این گیاه ریشه های آن است که بوی خاصی دارد. جدا از مصارف سنتی سنبل الطیب که با له کردن و جوشاندن ۵ گرم از ریشه آن انجام می شود، این روزها از ریشه های این گیاه نیز در صنایع داروسازی به شکل قرص، کپسول و قطره استفاده می شود که مصرف آن را راحت تر می کند. چیزی که باید درباره سنبل الطیب توجه کنیم این است که نباید به مدت طولانی آن را مصرف کرد. بعد از دو، سه هفته مصرف، برای یک یا دو هفته مصرف آن را باید قطع کنیم.

رزماری

از قدیم از برگ های معطر رزماری به صورت دم کرده به جای یک آرامش بخش طبیعی استفاده‌می شد. کافی است ۵ گرم از این گیاه را خرد کنید و بعد در یک لیوان آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه روی بخار قرار بدهید. بعد از صاف کردن، دمنوش رزماری تون آماده است. البته فرآورده هایی با شکل های مختلف از این گیاه تولید می شود که مصرف آن را ساده تر می کند.

گل ساعتی

گل های گیاه گل ساعتی بخشی از این گیاه است که به عنوان آرامش بخش از آن استفاده می شود این گیاه از قدیم به عنوان آرامش بخش و خواب آور معروف بوده است. می توان فرآورده های مختلف این گیاه را تهیه کرد یا به روش سنتی، ۷-۵ گرم از گل های خشک آن را به صورت دم کرده استفاده کرد. نکته مهم راجع به گل ساعتی این است که فرآورده های این گیاه هم نباید به طور طولانی و ممتد استفاده شود چون می تواند وابستگی ایجاد کند.

بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده نعناع هاست که شباهت زیادی به نعناع دارد اما برگ هایش نازک تر و بوی بهتری از نعناع دارد. این گیاه خواص زیادی دارد به عنوان مثال ضدویروس، ضدآلزایمر، ضد نفخ و درد و اسپاسم است، اما یکی دیگر از ویژگی هایش آرامش بخشی و رفع کننده بی خوابی است. هنوز فرآورده صنعتی این گیاه در ایران تولید نشده ولی می توان روی ۵ گرم از برگ آن یک لیوان آب جوش ریخت و بعد از ۱۵ دقیقه انتظار برای دم کشیدنش آن را نوشید.

استوقودوس

استوقودوس هم از خانواده نعناع هاست و از بوی آن در صنایع عطرسازی خیلی استفاده می شود. این گیاه خواص زیادی دارد که یکی از آن ها آرامش بخشی و رفع بدخوابی است.

علف چای

علف چای قوی ترین گیاه ضدافسردگی است که ارتباطی با گیاه چای معمولی ندارد، اما به خاطر این که علف هرز مزارع چای است به این اسم معروف شده است. این گیاه بیشتر از ده سال است که در صنایع دارویی به صورت قطره به نام هایپیران در حال تولید است. داروهای مشابه آن هم در سرتاسر دنیا در بیشتر از صد کارخانه داروسازی تولید می شود و پرمصرف ترین داروی گیاهی در ده سال اخیر جهان به حساب می آید. اثرات مهمی که قطره هایپیران می گذارد: ضداضطراب و دلهره، رفع بدخوابی، ضدرخوت و سستی، مسکن درد و ضدمیگرن است.

شادی در ۱ - آذر - ۱۳۹۳

پاسخ دادن