دانشنامه ناریا
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



meet-the-sports-car-racing

از آنجایی که بعضی از اصطلاحات به کاررفته در نوشتارها برای همگان شناخته شده نیست و همچنین خیلی از افراد تصور درستی از بعضی اصطلاحات ندارند تصمیم گرفتیم تا در این قسمت به تعریف اسامی و اصطلاحاتی که در مقوله اتومبیل به کار می رود بپردازیم.

امیدواریم سطح اطلاعات کاربران بالا رفته و همچنین بحثها و مقالات و گزارشات برای همگان مفهوم بوده و مفید واقع شود.

(Under Steer) آندر استیر:

که به معنای کم پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تبعیت نکرده و علیرغم زاویه چرخها سر اتومبیل با سر خوردن اندکی شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند. این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود.

(Start) استارت:

خط آغاز هر مسابقه ریس یا رالی و غیره را گویند که کلیه شرکت کنندگان در پشت آن قرارگرفته و با سبز شدن چراغ و یا علامت پرچمدار شروع به حرکت می کنند.

(Stress bar) استرس بار:

به نوعی اتصالات بسیار مستحکم گفته می شود که بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنرها و برهم خوردن کمبر چرخها می گردد.

(Slalom) اسلالوم:

نوعی مسابقه مارپیچ است که به صورت تک نفره و در یک مسیر که با مانعی همچون کله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاک موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آنهاست. به طوریکه مسیر در بهترین زمان و کمترین خطای ممکن طی شود.

(Slick) اسلیک:

نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. این نوع لاستیک با گرم شدن چسبندگی فوق العاده ای پیدا می کند. همچنین به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس و لغزنده اصلاً کارایی ندارد.

(Over Steer) اور استیر:

که به معنای زیاد پیچی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر سر خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود.

این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود.

(Spin) اسپین:

چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی که دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود که به این حالت اسپین زدن گفته می شود.

(در مورد لاستیک)

(Profile) پروفایل:

به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک. هرچه این دیواره کوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند کرد. این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است.

(در مورد سر سیلندر)

(Polish) (پولیش) (پالیش):

عبارت است از تراشکاری بسیار ظریف سر سیلندر که موجب کاهش حجم اتاقک انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراکم و بالتبع افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد. ناگفته نماند که این کار بسیار حساس می باشد. بدین معنی که دامنه این تراش به ۱ میلیمتر نمی رسد. چرا که موجب بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به سر سیلندر و اجزای آن خواهد شد.

(Tuning) تیونینگ:

به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد که :شامل موارد زیر می باشد.

(Toe) تو:

به زاویه افقی چرخها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود.چنانچه چرخها به سمت داخل متمایل باشند تو این (Toe in) و چنانچه این تمایل به سمت بیرون باشد تو آوت (Toe out)نامیده می شود.

(Body Tuning) بهینه سازی بدنه:

این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، رکابها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزدون کیت آیرودینامیک شامل اسپویلر، زیر رکاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد که موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینکه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می کند.
۱) بهینه سازی سیستم تعلیق
۲) بهینه سازی سیستم فرمان
۳) بهینه سازی زیر بندی اتومبیل
۴ تقویت موتور و گیربکس

مجموعه اقداماتی روی پیشرانه اتومبیل که از افزودن و یا تعویض بعضی قطعات گرفته تا تعویض کامل موتور و گیربکس را در بر می گیرد.

حجم موتور:

به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود که پیستونها در آن در حرکتند و سوخت موجود در آن را متراکم می کنند که برابراست باV=۴*(r*r*۳.۱۴)*h
r=شعاع پیستون
h=کورس پیستون
و واحد آن سی سی یا سانتیمتر مکعب می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود.

به عنوان مثال حجم موتور اسمی پیکان ۱۶۰۰ سی سی و یا پژو ۴۰۵ با حجمهای ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی (ساخت داخل) می باشد که نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.

(Drag) دراگ:

مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.

(Drift) دریفت:

عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن را گویند. به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.این عمل در مورد اتومبیلهای دیفرانسیل جلو و عقب متفاوت بوده که در بخش آموزش به توضیح کامل در مورد آن پرداخته خواهد شد.

(Race) ریس:

مسابقه ای که در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است.

(خط مسابقه) (Race line) ریس لاین:

خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممکن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر که ریس لاین را رعایت نمی کند پشت سر بگذارد.

(Center) سنتر:

لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد.

فلاپ:

به مجموعه ۴ تکه ای که گفته می شود که در قسمت پایین اتاق و سپرها نصب شده و موجب پایداری بیشتر اتومبیل در مقابل جریان شدید هوا می شود. که شامل دو عدد زیرسپری و دو عدد زیررکاب است.در بعضی مدلها زیر سپر با سپر یکی شده که آنرا سپرفلاپ نیز گویند.

نوعی از فلاپ نیز فقط جنبه تزئینی داشته که در قسمت پایین درهای خودرو نصب می گردد. بعضی مدلهای قدیمی مرسدس بنز دارای این نوع فلاپ می باشند.

گاهی نیز چهار قطعه بچه گلگیر به این مجموعه اضافه شده و با رنگی متمایز برروی اتومبیل نصب می گردد که نمای خاصی به اتومبیل می دهد.

(Camber) کمبر:

عبارت از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخها با راستای قائم می باشد. که چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد به آن کمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد کمبر منفی گفته می شود. کمبر مثبت را می بایست به سرعت اصلاح نمود چون همانطور که در تصویر می بینید خیلی راحت موجب واژگون شدن اتومبیل می شود.

(Cam Shaft) کم شافت:

اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد. نصب کم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده که به لحاظ استحکام بیشتر و همچنین بادامکهای بزرگتر موجب بهبود ورودی و خروجی موتور و در نتیجه کارایی بیشتر موتور می شود.

کورس پیستون:

عبارت از فاصله نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد. که با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می کند.

(Torque) گشتاور یا نیروی تورک:

نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می کند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت.

(Lap) لپ:

به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد یک دور یا لپ گفته می شود.

(Warm up) وارم آپ :

پس از ورود اتومبیلهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایمگیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیکها، ترمزها و به طور کلی اماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه کلیه شرکت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می نامند.

(Weber) وبر:

نوعی کاربراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد که تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد. اما از سوخت حداکثر استفاده را می کند.
استفاده از این نوع کاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیلها برای مسابقات بسیار رایج است.

(headers) هدرز:

مانیفولد بهینه دود می باشد که گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می کند و باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد.

شادی در ۲۴ - شهر - ۱۳۹۳

پاسخ دادن