دانشنامه ناریا
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



آشنایی با تکنیک کالری سنجی و فرمول آن

تاریخ به کار بردن عبارت کالری بامی گردد به سال ۱۸۶۳ جایی که از آن استفاده شد تا محاسبه شود چه مقدار انرژی برای رساندن یه کیلوگرم آب به یک درجه سلسیوس لازم است.

برچسب های اطلاعات تغذیه ای که روی بسته های غذایی می بینیم بر اساس کیلو کالری است. یک کیلو کالری برابر است با ۱٫۰۰۰ کالری کوچک.

با این حال، معمولا کیلو از این عبارت حذف می شود و کالری به جای کیلو کالری استفاده می شود.

یک انسان بالغ با توجه به شرایط فیزیکی، فعالیت، جنس و سن خود به میزان انرژی مشخصی در طول روز احتیاج دارد و در صورت مصرف بیش از نیاز کالری روزانه، در دراز مدت به اضافه وزن دچار خواهد شد. بسیاری از متخصصان تغذیه برای پیشگیری از این مساله محاسبه نیاز روزانه بدن به انرژی و میزان کالری مواد مصرفی در طول روز همچنین توجه به همخوانی آن دو با یکدیگر را توصیه می کنند.

 

یک انسان بالغ با توجه به شرایط فیزیکی، مقدار فعالیت، وزن، قد، جنس و سن خود به میزان انرژی مشخصی در طول روز احتیاج دارد و در صورت مصرف بیش از نیاز کالری روزانه، در دراز مدت به اضافه وزن دچار خواهد شد. هر چه فردی جوان تر و خوش اندام تر باشد، نیاز به کالری بیشتری دارد. البته این مقدار کالری با افزایش سن افراد کاهش می یابد.

آشنایی با تکنیک کالری سنجی و فرمول آن

بسیاری از متخصصان تغذیه برای پیشگیری از این مساله محاسبه نیاز روزانه بدن به انرژی و میزان کالری مواد مصرفی در طول روز همچنین توجه به همخوانی آن دو با یکدیگر را توصیه می کنند.

 

کالری مورد نیاز بدن شما باید از ۵۵-۶۰ درصد از کربوهیدرات، ۲۵-۳۰ درصد از پروتئین و ۱۵-۲۰ درصد از چربی تشکیل شود. یک انسان سالم باید میزان کالری مورد نیاز بدن خود را طی ۴-۶ وعده به بدن برساند که البته به دلیل شرایط شغلی و فرهنگی به ما آموزش داده اند که غذای خود را در ۳ وعده نسبتا بزرگتر میل کنیم که این امر به عنوان یک رژیم غذایی سالم به شمار نمی رود.

 

میزان کالری مورد نیاز یک مرد بالغ فعال ( منظور از فعال بودن ، داشتن حداقل ۳-۵ مرتبه ورزش در طول هفته می باشد) بر اساس عوامل فوق الذکر در حدود ۲۵۰۰-۳۰۰۰ کالری در هر روز می باشد.

 

مصرف روزانه کالری

BMR

راه های متفاوتی برای تشخیص میزان کالری مورد نیاز روزانه بدن وجود دارد که ما در این قسمت یکی از آنها را به نان فرمول ”هریس بندیک” را برای شما انتخاب کرده ایم. این فرمول یکی از آسانترین راه های محاسبه فرایند بنیادین متابولیک است (BMR ). عوامل مهم در این فرمول عبارتند از: جنسیت، وزن بدن (به کیلو )، قد (به سانتی متر)، و سن. فرمول مذکور به این شکل است.

 

(سن × ۸٫۶) – ( قد × ۵ ) + ( وزن × ۱۳٫۷ ) + ۶۶ = MRM

 

به عنوان مثال:

۱- مرد: ۶۶

۲- وزن ۷۵ کیلو : ۱۰۲۷٫۵ = (۷۵ × ۱۳٫۷)

۳- قد ۱۷۵ سانتی متر : ۸۷۵ = (۱۷۵ × ۵ )

۴- سن ۲۸ سال : ۱۹۰٫۴ = (۲۸ × ۶٫۸ )

مرحله ۱ تا ۳ و بعد هم مرحله ۴ را از مجموع کم کنید که رویهم می شود ۱۷۷۸٫۱

 

مضرب فعالیت

بالاخره هر چه میزان فعالیت فرد بیشتر باشد بدن او کالری بیشتری طلب می کند.

افراد بدون فعالیت= (میزان کم یا هیچ گونه فعالیت)۱٫۲ × BMR

افراد کم فعالیت = (کمی نرمش در حدود ۱ تا ۳ روز در طول هفته)۱٫۳۷۵ × BMR

افراد با فعالیت متوسط = (نرمش متعادل در حدود ۳ تا ۵ بار در طول هفته) ۱٫۵۵ × BMR

افراد فعال = (ورزش روزانه) ۱٫۷۲۵ × BMR

افراد بیش فعال = ( ورزش های سنگین روزانه ) ۱٫۹ × BMR

 

در این حالت اگر فردی که در مثال بالا میزان کالری مصرفی روزانه او محاسبه شد، دادرای فعالیت فیزیکی متوسطی هم باشد می بایست عدد بدست آمده (۱۷۷۸٫۱) را در ۱٫۵۵ ضرب کند تا کالری نهایی مورد نیاز بدن خود را بدست آورد که این مقدار برابر است با ۲۷۵۶ در هر روز.

شادی در ۲۲ - دی - ۱۳۹۶

پاسخ دادن