دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



coolpad

وقتی که یک اتومبیل گرانقیمت لوکس می خرید حتما برای پارکینگ آن هم پیش بینی های لازم را خواهید کرد و نخواهید گذاشت اتومبیل شما در معرض آفتاب و باد و باران و گرد و خاک قرار گیرد به این ترتیب می خواهید از فرسودگی پیش از موعد یا صدمات ناخواسته جلوگیری کنید.

درباره لپ تاپ هم این گونه است. اگر می خواهید لپ تاپ شما عمر مفید بیشتری داشته باشد کولر لپ تاپ یکی از گزینه هایی است که درصدر توجه قرار خواهد گرفت.

اکثر لپ تاپ ها طوری طراحی شده اند که که گردش هوای مناسبی بین قطعات گرم آنها صورت نمی گیرد البته بخاطر طراحی فشرده یک لپ تاپ این امر تا حدودی اجتناب ناپذیر است.

بنابراین لپ تاپ شما پیوسته دمای بالایی را تحمل می کند. حتی بیشتر لپ تاپ ها با اینکه پرسسور های کوچکتر و کند تری از یک کامپیوتر شخصی دارند باز هم گرمای زیادی تولید می کنند.

مشکل دیگری که اکثر لپ تاپ ها دارند این است که ورودی یا خروجی هوا یا هر دوی آنها در زیر لپ تاپ قرار دارد. و کافیست لپ تاپ را روی پای خود یا سطحی نرم قرار دهید تا مسیر گردش هوا مسدود یا محدود شود. و دمای لپ تاپ به شدت افزایش یابد کار کردن در چنین شرایطی سبب ری استارت های ناخواسته، هنگ کردن، کند شدن و همینطور کاهش عمر مفید آن می شود.

چاره این مشکل استفاده از یک کولر لپ تاپ است. کولر لپ تاپ دارای فنی است که تغذیه خود را از USB لپ تاپ می گیرد. این فن گردش هوای لازم را فراهم می کند تا گرما را از اطراف لپ تاپ شما دور کند. اگر لپ تاپ شما قدیمی است و فقط یک پورت USB دارد برای افزایش پورت می توانید از هاب USB استفاده کنید. البته بعضی از کولر های لپ تاپ خود دارای یک هاب USB هستند.

ویژگیهای معمول یک کولر لپ تاپ خوب به شرح زیر است:

  •     ناپایداری لپ تاپ را کاهش می دهد.
  •     برای تامین تغذیه فن خود از USB لپ تاپ استفاده می کنند.
  •     احتیاج به باتری یا آداپتور ندارند.
  •     معمولا ۲ یا ۳ فن برای اطمینان بیشتر دارد.
  •     سر و صدای آن کم و حد اکثر ۲۵٫۹ دسی بل است.
  •     معمولاً از پلاستیک یا آلومینیوم ساخته می شود.

بعضی از آنها یک لایه نرم در قسمت پشتی دارند تا جابجایی و گرفتن لپ تاپ برای فرد با راحتی همراه باشد. چنین ترکیبی برای کسانیکه عادت دارند لپ تاپ را روی پای خود قرار دهند خیلی راحت نیست.

قبل از خرید کولر باید احتیاجات خود را بررسی کنید و ببینید لپ تاپ خود را بیشتر در چه شرایطی استفاده می کنید آیا هنگام استراحت و یا در رختخواب لپ تاپ خود را استفاده می کنید یا آنرا روی میز کار قرار می دهید آیا در هوای پر از گرد و خاک استفاده می کنید آیا آب و هوای محلی که در آن با لپ تاپ کار می کنید بسیار گرم است.

هر چه تعداد فن ها و قدرت آنها بیشتر باشد گرمای بیشتری را تهویه می کنند ولی به همان میزان هم سر و صدای بیشتری تولید می کنند و گرد و خاک بیشتری به سمت لپ تاپ شما هدایت می کنند.

اگر از لپ تاپ خود برای تایپ یا گشت و گذار در اینترنت و چک کردن ایمیل ها استفاده می کنید و محیط اطراف شما خیلی گرم نیست شاید کمتر به روشن کردن فن لپ تاپ احتیاج پیدا کنید ولی اگر با آن بازی های کامپیوتری آنجام می دهید یا از نرم افزار های سنگینی استفاده می کنید بیشتر به فن احتیاج پیدا خواهید کرد.

در چنین شرایطی اگر محیط اطراف شما هم پر از گرد و خاک است می توانید از کولر های مخصوصی که برای اینگونه محیط ها طراحی شده است استفاده کنید. این کولر ها فن ندارند و در داخل خود یک سیال خنک کن دارند.

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد زاویه ای است که کولر لپ تاپ به لپ تاپ شما می دهد آیا در این زاویه و در مکان هایی که از لپ تاپ استفاده می کنید LCD لپ تاپ شما قابل دیدن است. پیشنهاد بنده این است که هنگام خرید کولر لپ تاپ خود را همراه داشته باشید و آنرا در این شرایط امتحان کنید.

شادی در ۳۰ - دی - ۱۳۹۲

۲ دیدگاه تاکنون

  1. بهینه سازی گفت:

    بسیار خوب و آموزنده بود، متشکرم ادمین عزیز

  2. ممنون از مطالب خوبتان ، عالی بود

پاسخ دادن