دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



it-s-a-treat-to-eat-walnuts

مبتلا شدن به سندرم تخمدان پلی کیستیک بطور معمول  با مقاومت به انسولین، ناهماهنگیهای چربی خون و تورم های پیشرفته ارتباط دارد. همه این موارد با استفاده اسیدهای چرب غیراشباع با یک باند دوگانه MUFAو اسید های چرب امگا۳ (n-3PUFA)  تا  اندازه ای بهتر خواهند شد.
محققین بخش دیابت و متابولیسم دانشگاه کالیفرنیا با هدف مقایسه تاثیر MUFAموجود در بادام نسبت به محتوای امگا ۳ و امگا ۶ موجود در گردو و بررسی تاثیرات آنها بر پارامترهای متابولیکی و آندوکرینی موثر در بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک، مطالعه ای را طراحی نمودند.

 

در این تحقیق ۳۱ بیمار مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به صورت تصادفی انتخاب شده و روزانه مقداری گردو و بادام با محتوای ۳۱ گرم روغن کامل به مدت ۶ روز به آنها داده تا بخورند. به منظور مقایسه و نتیجه گیری، تست های مربوط به پارامترهای آنتروپومتریک، محتوای چربی، فسفولیپید، نشانه های التهابی، آندروژنز، تست خوراکی تحمل گلوکز، تست وریدی مربوط به عدم تحمل به گلوکزدر ابتدای شروع مطالعه و انتهای آن انجام گرفت.

 

طبق نتایج به دست آمده، وزن افراد در طی مطالعه ثابت باقی ماند. مصرف گردو سبب بالارفتن نسبت امگا۳ به امگا ۶ در محتوای رژیم غذایی و فسفولیپید های خون گردید. مصرف گردو همچنین LDLرا تا ۶% و آپوپروتئین Bرا تا ۱۱% کاهش داد. همچنین مصرف بادام سبب کاهش سطح LDLتا ۱۰% و آپوپروتئین Bتا ۹% شد. مصرف گردو نیز سبب افزایش میزان پاسخ به انسولین تا ۲۶% گردید.

 

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که هم گردو و هم بادام میزان ادیپونکتین(adiponectin)- هورمون پروتئینی که تعدادی از فرایندهای متابولیکی بدن را کنترل می کند- را افزایش می دهند. گردو به طور قابل توجهی میزان HgBA1cرا کاهش داد. در صورتی که بادام چنین تاثیری نداشت. همچنین گردو به طور قابل توجهی هورمون های جنسی متصل به گلوبولین را از۳۸٫۳±۴٫۱به   ۴۳٫۱±۴٫۳ nmol/lافزایش داده و بادام سبب کاهش شاخص های آندروژن آزاد از  ۲٫۶±۰٫۴  به   ۱٫۸±۰٫۳گردید.
نکته عملی: دریافت مغزها تاثیرات سودمندی بر سطح لیپیدهای پلاسما و هورمون های آندروژن در سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. لذا به افرادی که مبتلا به این سندرم بوده و یا در گروه در معرض خطر قرار دارند توصیه می شود تا با در نظر گرفتن کالری دریافتی کل، مصرف مغزها به خصوص بادام و گردو را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

شادی در ۱۸ - آذر - ۱۳۹۳

پاسخ دادن