دانشنامه ناریا
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



https://www.nariya.ir/wp-content/uploads/2011/08/girl988.jpg

به تازگی خبری در برخی از سایت ها منتشر شده است که به خوبی اوج ابتذال، انحطاط و بی بندو باری در کشورهای امریکایی و اروپایی را نشان می دهد. این خبر که در گذشته نیز نمونه های زیادی از آن را در سایت ها و خبرگزاری ها دیده بودیم مربوط به موضوع حمایت از بارداری دختران مجرد در غرب می شود که اوج انحطاط و بی بندی و باری غربیان را نشان می دهد.

بارداری

موضوع بارداری دختران مجرد که زمانی یک رسوایی تلقی می‌شد هم اکنون در کشورهای غربی به یک افتخار تبدیل شده است و بسیاری از سیاست مداران غربی نیز آن را تایید و به نوعی از آن حمایت نموده اند. در حالی که این موضوع سند محکمی است برای فروپاشی خانواده در این کشورها.هر چند خوشبختانه در کشور ما چنین شرایطی وجود ندارد اما با توجه به اینکه در همین کشورها در چند دهه ی گذشته چنین نبوده است ، خانواده ها باید مراقب انتقال ارزش ها و سبک زندگی به فرزندان شان باشند ، در غیر اینصورت ممکن است قبح برخی روابط در کشور ماهم شکسته شود که با توجه به اعتقادات دینی مردم ایران و همچنین فرهنگ بومی ما ، این موضوع حاد تر بوده و پذیرش آن غیر ممکن است. هرچند برخی مسائل با عبور از امواج ماهواره ای و یا در دنیای اینترنت در ذهن و روح کودکان و نوجوانان ما تاثیر می گذارد اما برای ایستادن مقابل این «قبح زدایی» ابتدا باید بدانیم که چه سیاست هایی در پشت برنامه ها ،فیلم ها و زندگی هایی است که در ذهن فرزندانمان رسوخ می کند و همچنین پادزهر مناسبی برای آن در دست داشته باشیم.

همانطور که گفتیم در چند دهه ی گذشته داشتن روابط جنسی آزاد حتی در کشورهای غربی نیز پذیرفته شده نبود اما عوامل مختلفی باعث شد تا این روزها برخی رسوایی ها تبدیل به عرف شود:

حمایت سیاستمداران و خوانندگان از این بی بندوباری

حمایت سارا پالین از بارداری “بریستول ” دختر ۱۷ ساله‌ اش در مبارزات انتخاباتی اش نمونه بارز سیاسی شدن این رسوایی است .

همچنین حمایت “بریتیی اسپیرز ” خواننده آمریکایی از بارداری خواهر ۱۷ ساله اش “جیمی لین مری اسپیرز ” که در ژوئن گذشته بچه نامشروع خود را به دنیا آورد نمونه دیگری از این رسوایی اخلاقی آمریکایی هاست.

البته به نظر نمی رسد این روند جدید که زاییده سیاست‌های بوش در زمینه‌های اقتصاد و خانواده است محدود به کشور آمریکا باشد بلکه هم اکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز رواج پیدا کرده است.

متاسفانه جوامع غربی در حالی از جنین های نامشروع دختران کمتر از ۱۷ ساله و مجرد خود حمایت می کنند که این موضوع در واقع یک رسوایی بزرگ اخلاقی محسوب می شود و نشان دهنده اوج فساد در این کشورها ست.

سهم باربی در این فساد اخلاقی

مطابق با بررسی های انجام شده کشورهای غربی برای کاهش این موضوع به نوجوانان راه های پیشگیری از بارداری ناخواسته را آموزش داده اند! در حالی که بهتر بود قبل از آن از رواج عروسک های باربی باردار جلو گیری می کردند تا کودکانشان از همان ابتدا نخواهند مانند باربی شوند!
بلوغ دختران

سهم مجلات در این فروپاشی

عکس خواهر کوچکتر “بریتنی اسپیرز ” روی جلد یک مجله معتبر آمریکایی در حالی که فرزندش را در آغوش گرفته و جایزه اسکار سال ۲۰۰۸برای فیلم «جونو» که داستان دختری است که تصمیم می‌گیرد بارداری ناخواسته خود را ادامه داده و مادر شود، از دیگر نمونه های سیاستهای امریکا و اروپا است که باعث شده است هم اکنون در این کشورها بارداری دختران مجرد و نوجوان به یک عرف تبدیل شود.

سهم فیلم‌های ‌هالیوودی

در این بین سهم فیلم‌های‌ هالیوودی هم در این موضع کم نیست، وقتی در اغلب این فیلم ها شاهد حاملگی سوپراستارهای مؤنث، به دنیا آمدن فرزندانشان و به دنبال آن سرازیر شدن موجی از ثروت و ارتقای شغلی و ارثیه خانوادگی به سوی آنها هستیم. باید چنین وقایعی را در پی آن پیش بینی می کردند.

متاسفانه باید گفت هم اکنون در غرب بارداری دختران نوجوان به جای اینکه نشانه‌ای از فروپاشی خانواده باشد به عنوان یک استراتژی ترقی برای زنانی تبدیل شده است.

البته این درحالی است که به دلیل خود داری اکثر مدارس از پذیرش این دختران، محدودیت‌های مختلف در برابر سقط جنین و همچنین فقدان مسئولیت‌پذیری در میان پسران آمریکایی، اکثر این دختران باید به یک زندگی پرمشقت و سیاه تن دهند. پایانی که با فرجام فیلم‌های ‌هالیوودی، هیچ سنخیتی ندارد!

متاسفانه باید گفت هم اکنون در غرب بارداری دختران نوجوان به جای اینکه نشانه‌ای از فروپاشی خانواده باشد به عنوان یک استراتژی ترقی برای زنانی تبدیل شده است.

آمارها در امریکا و اروپا

با وجودیکه هر ساله در آمریکا ۷۵۰ هزار دختر بین ۱۷ تا ۱۹ سال حامله می‌شوند اما در مناطق حومه‌ای و فقیر‌تر آمریکا بیشتر از سایر نقاط بوده و در سال ۲۰۰۰، میزان بچه‌دار شدن این دختران در می سی سی پی، تگزاس آریزونا، آرکانزاس و نیومکزیکو بیشتر از سایر ایالات بوده است.

همچنین در سالهای دهه ۷۰ میلادی میزان بارداری در بریتانیا مشابه کشورهای دیگر اروپای غربی بوده اما در حالیکه این کشورها موفق به کاهش میزان حاملگی دختران نوجوان شده‌اند، بریتانیا هم اکنون بیشترین میزان بارداری نوجوانان در اروپای غربی را داراست.جوامع غربی در حالی از جنین های نامشروع دختران کمتر از ۲۰ ساله و مجرد خود حمایت می کنند که این موضوع در واقع یک رسوایی بزرگ اخلاقی محسوب می شود و نشان دهنده اوج فساد در این کشورها ست.

جوامع انسانی با تفکیک «هنجار» از «ناهنجار» همواره تلاش کرده اند از بقاء خود صیانت کنند. قوانین کتبی و عرفی برای هزاران سال تجلی این تلاش بشر برای حفظ جامعه بوده است. مرزهای مشخص مذهبی، قومی، زبانی، ملی، جنسیتی و… با «غیریت سازی»، انسانها را از یکدیگر تفکیک و باز می شناخت و تا مدتها نهادهای نگهبان جامعه، کسانی را که از این خطوط قرمز عبور می کردند سخت کیفر می داد.

اکنون اما در جوامع «پساصنعتی» این مرزها رنگ می بازد و دیگر، قوانینی ورای اراده «انسان»، آزادی او را محدود نمی کند. نهادهایی چون «خانواده»، «دولت»، «کلیسا» و… اتوریته خود را به نفع آزادی بی قید انسان از دست می دهند. انسانها اکنون نه تنها از قوانین مکتوب، که از عرف جامعه نیز «غیریت زدایی» می کنند. اکنون بتدریج از مفاهیمی چون ، «دو جنسی ها» و… «غیریت زدایی» می شود.

از جمله مسائلی که مدتهاست در جوامع غربی و اخیراً در جوامع شرقی، در حال «غیریت زدایی» عرفی است، حاملگی دختران نوجوان پیش از ازدواج است که با توجه به حضور رسانه هایی مانندماهواره و اینترنت و تبلیغ زندگی غربی ، اگر فرهنگ سازی مناسبی نداشته باشیم ، این مشکل گریبان ما را هم خواهد گرفت .همانطور که گفته شد باید به فکر پادزهر مناسبی برای جلوگیری از ورود بدون انتخاب فرهنگ غرب به خانواده ها و جوانانمان باشیم:

تربیت بر مبنای اخلاق

مناسب ترین پادزهر می تواند در قدم اول زیر بنای صحیح تربیتی باشد .اگر فرزندان ما از ابتدا با اصول صحیح اخلاقی رو به رو شوند ؛و این اصول در وجود آن ها نهادینه شود ، به مراتب کمتر تحت تاثیر محیط قرار خواهند گرفت .

دوستی با فرزند

یکی دیگر از عواملی که می تواند به حفظ هنجارهای صحیح در نسل بعد کمک کند ، دوستی والدین و آگاهی آنان از دلمشغولی ها و دنیای فرزند شان است.اگر نوجوان بتواند با والدینش به راحتی صحبت کند و مسائلش را در میان بگذارد ،و علت بسیاری از باید و نباید های خانواده اش را درک کند ، به هنجارهای آن احترام می گذارد.

شادی در ۱۵ - مرد - ۱۳۹۰

پاسخ دادن