دانشنامه ناریا
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



آنتی‌اکسیدان‌ها در مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم،وجود دارند و از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.
رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به وسیله آلودگی محیط،فرآیند محیطی افزایش سن و اغلب متابولیسم (مصرف اکسیژن برای تولید انرژی) به وجود می‌آیند.رادیکال‌های آزاد منجر به پیری زودرس و آسیب به سلول‌های پوست می‌شوند.از سویی هیچ کرم شیمیایی نمی‌تواند مانند آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کند.
آنتی‌‌اکسیدان‌ها شامل بتاکاروتن،لوتئوین،لیکوپن،سلنیوم و ویتامین‌های A و C و E هستند.این موارد در دانه‌ها،میوه‌ها،سبزی‌ها،آجیل (تخم) جوانه‌ها یافت می‌شود.
مقدار آنتی‌اکسیدان‌ موجود در یک ماده غذایی با واحد ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن) اندازه‌گیری می‌شود و هر قدر این مقدار بیشتر باشد میزان آنتی‌اکسیدان موجود بالاتر است.
وزارت کشاورزی آمریکا مواد غذایی را براساس سطوح ORAC رده‌بندی کرده است.مواد غذایی که در سطوح بالای این رده‌بندی قرار گرفته‌اند شامل توت‌فرهنگی،تمشک،شاتوت،کلم پیچ،کلم فندقی، چغندر،آلو،پرتقال و گیلاس،اسفناج و کلم بروکلی است.
توت‌ها شامل شاتوت،توت‌فرهنگی و تمشک منابع غنی ویتامین C و E هستند و برای شادابی و لطافت پوست مفید هستند.همچنین آجیل منبع عالی ویتامین E و اسیدهای چرب است که جلوی تیرگی و خشکی پوست را می‌گیرد همچنین در آجیل مقدار قابل توجهی روی وجود دارد.همچنین سیب زمینی‌های شیرین،شیرین منبع غنی بتاکاروتن هستند.بتاکاروتن در بدن به ویتامین A که در بدن برای رشد سلو‌ل‌های پوستی لازم است،تبدیل می‌شود.سیب‌زمینی‌های شیرین همچنین دارای ویتامین E هستند و این ویتامین میزان اثر ویتامین C که از بدن در مقابل رادیکا‌ل‌ های آزاد موجود در اشعه‌ نور خورشید محافظت می‌کند را افزایش می‌دهد.
ماهی قزل‌آلا نیز شامل مقدار زیادی اسید چرب امگا ـ ۳ است که التهاب و آسیب‌های پوستی و خشکی پوست را کاهش می‌دهد.اسیدهای چرب امگا ـ ۳ با تقویت غشا و حفظ رطوبت سلول‌های پوست،لطافت آن را حفظ می‌کند.

شادی در ۵ - مرد - ۱۳۹۰

پاسخ دادن