دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.


به کسانی که از این اطلاعات نا آگاهند توصیه می شود که به جز آن بوق معمول که هر زمان رایانه را روشن می کنند می شنوند هر بوق دیگری را که جدید بود و ترتیب نامعلومی داشت و در هنگام روشن نمودن رایانه به گوش آن ها رسید جدی بگیرید .نوع بوق را به خاطر سپرده و رایانه را هر چه سریع تر خاموش کنند . زیرا گاهی هشدار برای گرمای بیش از اندازه CPU است که اگر در خاموش کردن رایانه تعلل شود ممکن است به سوختن CPU منجر شود . اما در خاموش کردن آنقدر دستپاچه عمل نکنید که با کشیدن دوشاخه از برق بع قطعات دیگر صدمه بزنید .با این تفاسیر شما هم به نتیجه می رسید که کمی در مورد بایوس خود و بوق هایآن تحقیق کنید تا در مواقع لزوم با آگاهی عمل کنید . اگر از بایوس خود اطلایی ندارید به ۳ طریق می توانید از آن آگاه شوید . یکی آن که به راهنمای مادر برد خود رجوع کنید . راه دیگر آن است که به هنگام روشن نمود ن رایانه به نوشته های ظاهر شده دقت کنید مطمئنا نوع آن ذکر خواهد شد اگر درب جعبه ( کیس ) رایانه را باز کنید وبه چیپ ها و IC های روی مادر برد دقت کنید بر روی بایوس نام آن را نوشته است . بایوس های معروف عبارتند از ، Award ، AMI ، phoenix ، ibm ، Compaq و …انواع بوق های این بایوس ها بسیارند که من در اینجا به برخی از آن ها در دوع نوع از موارد فوق اشاره خواهیم کرد .
Award BIOS: در این نوع بوق ها نامحدود نشانه وجود خطا در حافظه اصلی است یا علت آن خرابی RAM   است و یا عدم وجود آن .  یک بوق بلند و دو بوق کوتاه بیانگر و جود اشکال در کارت گرافیک است . ممکن است ناشی از خرابی یا نصب نادرست سخت افزاری باشد در ضمن باید در این مواقع اتصال درست کابل ویدئو یی به نمایشگر نیز بررسی شود . یک بوق بلند و سه بوق کوتاه نیز بیانگر عدم وجود کارت گرافیک  یا وجود اشکال در حافظه کارت گرافیک است . بوق های مکرر و فرکانس های پایین و بالا از وجود اشکال در CPU که یا درست جاگذاری نشده است یا و یا کاملا خراب است . بوق های متمادی و یکنواخت با فرکانس بالا در حین کار با رایانه نیز بیانگر گرمای بیش از حد مجاز CPU است که در صورت عدم اعتنا به ممکن است باعث سوختن آن شود. بایوس های کنونی Award بوق های دیگری ندارد و تمامی آنها به شرح فوق بود .
AMI BIOS: در این نوع بایوس یک یا دو یا سه بوق کوتا بیانگر اشکالات متفاوت حافظه اصلی است و یک بوق بلند به همراه۳بوق کوتا بیانگر توقف آزمایش حافظه به علت وجود خطا در آن است . اما توجه کنید که یک بوق بلند نشانه سالم بودن تمام قطعات و انجام تمامی آزمون ها است. ۵ بوق کوتاه وجود اشکال در پردازنده را بیان می کند ۸ بوق کوتا و یک بوق بلند به همراه ۸ بوق کوتا هر کدام از وجود اشکالاتی از جانب کارت گرافیک و یا حافظه آن خبر می دهند .
وقتی یک کامپیوتر روشن میشود و آماده برای بالا آمدن میشود و یا وقتی کامپیوتر reset میشود BIOS سیستم شما با عملکردی به نام POST که فکر کنم در اموزش سخت افزار توضیح داده ام به تست کردن سخت افزار سیستم شما میپردازد تا از درستی اتصال انواع device ها مطلع شود .در اینصورت اگر سیستم با مشکلی مواجه شود POST برای BIOS پیغام خطا میفرستد اینکه مثلا کارت گرافیمکی شما با مشکل مواجه است مثلا از جای خودش تکان خورده یا اینکه ram شما با مشکل مواجه شده است بیپ یا همون بوق هایی متداول ارسال میکند و شکا را از ان مطلع میکند بنا بر این بهتر است با اینگونه بوق ها اشنا بشویم تا در صورت هر گونه عیبی خودمان در صورت امکان رفع اشکال کنیم .البته همانطور که گفتم BIOS های سیستم از شرکت های مختلفی تولید میشود که من در اینجا از دو شرکت ( AMI American Megatrends International) و Phoenix ذکر میکنم .
AMI Beep Codes
یک بوق : اشکال از DRAM میباشد . بنابراین مشکلی در حافظه سیستم به وجود امده و یا motherboard.

دو بوق: حافظه فاقد تعادل است . تساوی گردش در حافظه به درستی کار نمیکند .

سه بوق: ۶۴ کیلو بایت مورد نیاز برای شروع و راه اندازی سیستم در دسترس نیست که این هم به RAM بر میگردد .

چهار بوق : تایمر سیستم شما با مشکل مواجه شده است که مانع از درستی همزمان عملکرد motherboard میشود .

پنج بوق : CPU با مشل مواجه است .

شش بوق: ورودیه A20/Keyboard کنترلر ان با مشکل مواجه است IC کنترل کننده keyboard با مشکل مواجه شده است و مانع از ورودیه A20 برای سوییچ کردن پردازنده میشود .

هفت بوق : حافظه مجازی Virtual با مشکل مواجه است .

هشت بوق : حافظه کارت ویدئو مشکل دارد BIOS نمیتواند بر روی فریم های بافر کارت ویدئو بنویسد .

نه بوق : ROM شما مشکل دارد. چیپ BIOS ROM روی motherboard دچار خطا است .

ده بوق : CMOS هم مشکل دارد . سعنی یه چیزی روی motherboard مانه از فعل و انفعال با CMOS میشود .

یازده بوق : کش در level 2 حافظه غش کرده .

یک بوق بلند و دو بوق کوتاه : سیستم ویدئویی مشکل داره .

یک بوق بلند سه بوق کوتاه : بازهم خطا در مورد ۶۴ k میباشد .

یک بوق بلند هشت بوق کوتاه : عملگر تست کردن خطا داره .

بوق مداوم : یا اشکال از RAM یا از ویدئو .

Codes
این شرکت از بوق های دنباله دار استفاده میکند من برای مشخص کردن فاصله بوق ها از خط تیره – استفاده میکنم یعنی یک توقف و ادامه. مثلا ۱-۲-۳ یعنی اول یک بوق بعد دو بوق بعد هم سه بوق . ویرایش چهارم به پایین این محصول از سه بوق و از ورژن چهار به بالا از چهار بوق استفاده میکند .

ورژن چهار :

۱-۱-۱-۳ یا ۱-۱-۲-۱ : CPU/motherboard مشکل دارد .

۱-۱-۲-۳ یا ۱-۱-۳-۱ یا ۱-۱-۳-۲ یا ۱-۱-۳-۳: motherboard مشکل داره یا یکی از اجزا .

۱-۱-۳-۲ یا ۱-۱-۳-۳ یا ۱-۱-۳-۴ : اشکال از حافظه ۶۴K

۱-۱-۴-۱ : کش در level 2 مشکل داره .

۱-۱-۴-۳ : اشکال از پورت I/O

۱-۲-۱-۱ : مدیریت پاور power management

۱-۲-۱-۲ یا ۱-۲-۱-۳ : motherboard

۱-۲-۲-۱ کیبورد و ۱-۲-۲-۳ : BIOS ROM

۱-۲-۳-۱ : System timer

۱-۲-۳-۳ : DMA

۱-۲-۴-۱: IRQ

شادی در ۱۵ - تیر - ۱۳۹۰

پاسخ دادن