دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



کنسرسیوم شارژ بی‌سیم متشکل از برخی شرکت‌های فناوری برای ارتقای استانداردهای شارژ بی‌سیم ابزار و وسایل الکترونیک گام تازه‌ای به جلو برداشته‌اند

این گروه استاندارد قبلی خود را به روز کرده و استاندارد Qi v1.2 را برای تسهیل شارژ گوشی و تبلت بدون نیاز به سیم ابداع کرده‌اند.

عبارت « شارژ بی سیم » معمولا به شارژ القایی ارجاع داده می شود. این تکنولوژی از یک ایستگاه شارژ برای ایجاد میدان مغناطیسی متناوب استفاده می کند. یک دیوایس زمانی که در نزدیکی این میدان مغناطیسی قرار می گیرد، با یک سیم پیچ القایی مناسب انرژی را از میدان دریافت می کند و این روند باعث می شود دیوایس به صورت بی سیم، انرژی لازم برای شارژ شدن را به دست می آورد.

تحول-تازه-در-فناوری-شارژ-بیjpg

مسواک های بی سیم و سایر دیوایس های مورد استفاده در حمام مدت زیادی است که از تکنولوژی شارژ بی سیم بهره می برند. این فناوری از گذشته با مشکلاتی مثل بهره وری پایین و شارژ آهسته مواجه بوده، اما این مشکلات برای دیوایس های مورد استفاده در حمام که حداکثر فقط چند دقیقه در روز از آنها استفاده می شد، مشکلات بزرگی به نظر نمی رسیدند.

یکی دیگر از مزایای فناوری شارژ بی سیم نیز آن است که ابزار شارژ آن ایمن تر از شارژر های سیمی است. به عنوان مثال در نظر بگیرید یکی از دیوایس های مورد استفاده در حمام، با شارژر سیمی در حال شارژ شدن است و شما با دست خیس تلاش می کنید دیوایس را از شارژرش جدا کنید. به نظر نمی آید تماس با برق آن هم با دست خیس ایده خیلی خوبی باشد. البته شارژر های سیمی مشکلات دیگری از قبیل کوتاه بودن سیم، قطع شده سیم یا گم شدن سبم را نیز دارند که شارژر های بی سیم این مشکلات را حل کرده اند.

شارژ القایی یک جادو نیست و فقط به یک سخت افزار خاص احتیاج دارد تا عمل کند و البته آن سخت افزار هم باید داخل دیوایسی که شارژ می شود گنجانده شده باشد. اکثر دیوایس ها طوری طراحی شده اند که سیم پیچ القایی درون آنها قرار نگرفته و برای اینکه بتوانند به صورت بی سیم شارژ شوند، نیاز به یک آداپتور جداگانه دارند تا به آنها متصل شده و نقش سیم پیچ القایی را برای آنها بازی کند.

در استاندارد قبلی موسوم به Qi v1.1 حداکثر فاصله ابزار در حال شارژ با منبع شارژ می‌توانست ۷ میلیمتر باشد، اما در استاندارد جدید این رقم به ۴۵ میلیمتر ارتقا یافته است. با این تحول می‌توان تعداد بیشتری گوشی و تبلت را از راه دور شارژ کرد. استاندارد قبلی به گونه ای نبود که بتوان یک گوشی را در درون خودرو گذاشت و انتظار شارژ شدن آن را داشت چون در این صورت فاصله گوشی از منبع شارژ بیش از حد مجاز بود.

از طریق استاندارد Qi v1.2 امکان انتقال دوهزار وات انرژی از طریق هوا وجود دارد و این انرژی برای شارژ یک اجاق گاز خانگی هم کافی است. هنوز مشخص نیست این استاندارد چه زمانی برای عموم مردم قابل استفاده خواهد شد.

شادی در ۲۵ - مرد - ۱۳۹۳

پاسخ دادن