دانشنامه ناریا
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



1238c1a9f5d98dc309777f1ed9f9b17f_M

در سال‌های اخیر مدت زمان پشت میز نشینی افراد و خیره شدنشان به صفحه‌ی نمایشگر افزایش یافته است، در همین راستا محققان دانشگاه اوهایو نتایج جالبی را پس از ۲۰ سال تحقیق و مطالعه منتشر کرده‌اند.

همه ما می‌دانیم تغییر سبک زندگی و افزایش مدت زمان کار با نمایشگرها عاقبت سلامت جسمی ما را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر چاقی شود. از سوی دیگر چندی است که پژوهشگران مطالعات جدیدی را در مورد اثرات چشم دوختن به نمایشگر بر سلامت روحی و اختلالات عصبی آغاز کرده‌اند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که خیره شدن به نمایشگرها چه اثراتی روی بینایی ما خواهد گذاشت؟

هیچ‌کس با اطمینان نمی‌تواند بگوید که آیا استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های مزمن چشمی شود یا خیر؛ خستگی دیجیتالی چشم «Digital Eye Strain» که گاهی اوقات تحت عنوان سندروم بینایی کامپیوتری «computer vision syndrome» از آن یاد می‌شود، باعث آزردگی بسیاری می‌شود. اگر تاکنون مواردی نظیر خشکی چشم، تاری دید، خستگی چشم، یا درد در نواحی سر، گردن و کمر را پس از کار کردن با رایانه یا تلفن همراه خود تجربه کرده‌اید باید بگوییم که شما نیز با این پدیده آشنایید. نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی معمولا نورهای پر انرژی از خود متصاعد می‌کنند، نورهای پر انرژی بخشی از طیف نوری قابل رؤیت هستند که کوتاه‌ترین طول موج را دارند.

با این حال محققان دانشگاه اوهایو نتایج جالبی را در این زمینه منتشر کرده‌اند، این دانشمندان طی ۲۰ سال تحقیق و مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که خیره شدن به کامپیوتر یا دیگر نمایشگرها باعث نزدیک بینی چشم نمی‌شود. این محققان تعداد ۴/۵۰۰ نفر از کودکان بین ۶ تا ۱۱ ساله را طی دو دهه تحت مطالعه قرار داده‌اند، در طول این تحقیق و مطالعه روی تماشای آن‌ها به تلویزیون نظارت داشته و سپس چشم آن‌ها را بررسی می‌کردند. اگرچه تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که خیره شدن بیش از حد به نمایشگر‌ها باعث نزدیک بینی چشم می‌شود، و از این رو توصیه می‌شود مدت زمان خیره شدن به تلویزیون و تماشا کردن کاهش بیابد؛ اما مطالعات جدید نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین بینایی ضعیف و مدت زمان خیره شدن کودکان و جوانان به نمایشگرها وجود ندارد.

کارلا زدنیکاستاد و رئیس دانشکده بیناسنجی از دانشگاه اوهایو و نویسنده‌ی این مطالعات، درباره‌ی تحقیقات اخیر گفته است:

تا به حال و بیش از ۱۰۰ سال تصور می‌شد خیره شدن و تماشا کردن باعث نزدیک بینی چشم می‌شود، یا عامل خطر شمرده می‌شد. در این مجموعه مطالعات اخیر نتایج مهمی که به دست آوردیم مشخص شد که هیچ ارتباطی بین خیره شدن و نزدیک بینی چشم وجود ندارد.

  •  کشف ژن نزدیک بینی چشم می‌تواند عینک را از بین برده و دیگر نیازی به استفاده آن نباشد.
  •  بازی کودکان در فضای باز احتمال نزدیک بینی چشم را به نصف کاهش می‌دهد.

محققان تعداد ۱۳ خطر بالقوه‌ای که باعث نزدیک بینی چشم می‌شود را مورد مطالعه قرار داده‌اند و از بین آن‌ها به دنبال عامل مهمی هستند که باعث می‌شود در کودکان خطر نزدیک بینی رخ دهد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پیش بینی مربوط به سطح عیوب انکساری چشم در کودکان شش ساله است.

در افرادی که دید طبیعی دارند، کره‌ی چشم متناسب با دیگر اعضای بدن رشد می‌کند، و به این صورت برنامه‌ریزی شده است: زمانی که چشم به سطحی از بینایی می‌رسد که کاملا قادر است اشیا را واضح ببیند، در این نقطه رشد آن متوقف می‌شود. اما در افرادی که مبتلا به نزدیک بینی چشم هستند، کره‌ی چشم به طور غیرطبیعی و به شکلی نامتوازن کروی و دراز می‌شود؛ مانند انگور یا زیتون.

کودکانی که با دید طبیعی بزرگ می‌شوند و زمانی که به سن شش سالگی می‌رسند چشم‌هایشان کمی دوربین می‌شود؛ به همین دلیل پتانسیل ابتدا به نزدیک بینی افزایش یافته و می‌توان این خطر را در این سن توسط اندازه‌گیری انحراف و عیوب انکساری بینایی شناسایی و کشف کرد. به عنوان مثال، مطالعات اخیر نشان داده کودکی که دارای اندازه‌ی کمی از دوربینی است در معرض خطر بیشتری برای ابتلای زودرس به نزدیک بینی قرار دارد.

شروع ابتلا به نزدیک بینی معمولا در دوران کودکی رخ می‌دهد و از هر سه والدین یکی از آن‌ها کودکی دارند که به این عارضه مبتلا است؛ به این معنی که قادر به دید واضحی از اشیایی که در فاصله‌ی کمی دور قرار دارند نیستند. به علاوه، اگر افرادی که مبتلا به نزدیک بینی هستند و نیاز دارند از لنزهایی استفاده کنند که به واضح‌تر دیدن آن‌ها کمک کند، بیشتر در معرض خطر تفکیک شبکیه و آب سیاه چشم هستند.

این مطالعات به مدارس و موسسه‌های آموزشی کمک می‌کند تا آزمون چشمی بهتری را از کودکان داشته باشند؛ حتی می‌توان در بین این کودکان افرادی را یافت که بتوان از آن‌ها جهت فاکتور مهم در درمان و جلوگیری از این خطر استفاده کرد.

  •  سپری کردن زمان معینی زیر نور آفتاب می‌تواند چشم کودکان را از مبتلا به نزدیک بینی جلوگیری و محافظت کند.
  • طبق مطالعات اخیر، ۸۵ درصد از کودکان کشور چین مبتلا به نزدیک بینی چشم هستند.

پروفسور زدنیک معتقد است دلیل افرادی که به نزدیک بینی مبتلا می‌شوند این است که کره‌ی چشم آن‌ها بسیار زمان برده تا رشد کند. این مطالعات اخیر از نتایجی که دیگر داشمندان گرفته‌اند حمایت می‌کند، بخصوص در تحقیقی که نشان داده مدت زمانی که افراد در بیرون از خانه هستند، میزان ابتلا به تضعیف بینایی را کاهش می‌دهد. تحقیقات اخیر در مجله‌ی JAMA Opthamology منتشر شده است.

شادی در ۱۶ - فرو - ۱۳۹۴

پاسخ دادن