دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



 روی تان کم نشود تا موی تان کم نشود!

حتما تجربه کرده یا دیده اید افرادی را که با کمی بدغذایی یا گرفتن رژیم های غیراصولی لاغری به سرعت دچار ریزش مو شده و راهی مطب متخصصان پوست می شوند. از آنجایی که رسیدن مواد مغذی مختلف از جمله آهن، روی، بیوتین، پروتئین و… از جمله ضرورت های داشتن موی سالم است و هر نوع کمبودی زمینه ریزش آنها را در درازمدت همراه دارد، در این مطلب به معرفی مواد غذایی ای پرداخته ایم که مصرف مرتبشان مواد مغذی ضروری را برای موها فراهم می کند.

روی و آهن
آهن و روی از جمله مواد معدنی ای هستند که کمبودشان زمینه بروز ریزش مو را فراهم می کند. در بسیاری از موارد در کم خونی ناشی از فقر آهن افراد در پی خشکی موها، دچار ریزش مو می شوند. به همین دلیل مصرف مرتب منابع غذایی این ۲ ماده معدنی که گوشت قرمز انتخاب اول برای دریافت هر دوی آنهاست (حداقل ۲ بار در هفته) توصیه می شود، اما به غیر از گوشت قرمز شما می توانید با خوردن جگر، تخم مرغ، عدس، آهن و یا خوردن انواع گوشت پرندگان (به خصوص سینه مرغ) شیر و پنیر کم چرب نیز روی کافی دریافت کنید.

پروتئین از جمله درشت مغذی هایی است که در ساختمان مو شرکت می کند

 

پروتئین
پروتئین از جمله درشت مغذی هایی است که در ساختمان مو شرکت می کند و در صورت دریافت ناکافی اش زمینه بروز ریزش مو فراهم می شود. به طور کلی، در رژیم هایی که مواد غذایی پرپروتئین کمتر وجود دارند، نازک شدن تارهای مو و ریزش آنها از علائم کمبود محسوب می شود. از این رو، دریافت حداقل ۴۵ گرم پروتئین برای بزرگسالان از منابع غذایی مانند انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات (به خصوص لوبیا و نخود) و مغزهای خام می تواند تامین کننده مقدار قابل ملاحظه ای از این ماده مغذی باشد.

 

ویتامین D
از آنجا که این ویتامین در رشد مو تاثیرگذار است؛ دریافت روزانه اش برای پیشگیری از بروز ریزش مو توصیه می شود. البته منابع غذایی آن کم و بهترین منبع آن نور آفتاب است به طوری که توصیه می شود افراد به مدت ۱۰ دقیقه بازوها، دست ها، پاها و ساق هایشان را ۲ تا ۳ بار در هفته در معرض نور محسوس آفتاب قرار دهند، اما مواد غذایی غنی شده با این ویتامین مانند شیر و آبمیوه و حتی زرده تخم مرغ هم تا حدودی می توانند تامین کننده ویتامین D مورد نیاز بدن باشند.

 

دریافت روزانه ویتامین D برای پیشگیری از بروز ریزش مو توصیه می شود

 

امگا ۳
این اسید چرب ضروری که بیشتر در دانه های روغنی و ماهی هایی مانند سالمون و ساردین یافت می شود به حفظ رطوبت موها کمک و از خشک شدن و ریزش آنها جلوگیری می کند. بنابراین توصیه می شود حداقل ۲ بار در هفته این ماهی را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید. البته بهتر است با فر پخته و با روغن زیتون مزه دار شوند.

بیوتین
بیوتین از جمله ویتامین های گروه B است که به مقدار فراوانی در زرده تخم مرغ یافت می شود. این ویتامین محلول در آب برای رشد موها ضروری است. توصیه می شود منابع غذایی آن مانند جگر، قارچ، بادام زمینی و شیر در برنامه غذایی افرادی که در معرض کمبود این ماده مغذی هستند، گنجانده شود.

شادی در ۲۹ - آبا - ۱۳۹۵

پاسخ دادن