دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



زمان را از دست ندهید،وقت کوتاه است

بازی زندگی که شروع می شود در مواردی نمی توان آن را به وقت اضافه کشید، باید از تمام لحظات برای الگو سازی برای خودمان و فرزندانمان تلاش کنیم. کوشش در جهت رسیدن به اهداف بزرگ و کوچک می تواند زندگی را شیرین تر و رابطه ها را بهتر کند.

۶سال از عمر ازدواج مریم می گذرد، لیسانس عمران دارد. به گفته خودش آدم خیلی فعال و متعهدی نیست. مثلا اگر میوه ای در یخچال خراب شود، ناراحت نمی شود. اعتماد به نفس پایینی دارد. زیاد از حد صادق است و نمی تواند خودش را دست بالا نشان دهد. همسرش ۴ سال بزرگتراز مریم است و فوق لیسانس. در کارش موفق است و آدمی متعهد و ایده ال گرا که از بی قانونی و بی تعهدی آدمها رنج می برد. راجع به مریم دوست دارد به کار مشغول باشد. مریم تا یک سال پیش سر کار می رفت و به کارش علاقه مند بود. به دلیل مشکلات بارداری و حفظ جنین کارش را رها کرد و خانه نشین شد، این موضوع  برای همسرش گران تمام شد.
مریم می گوید: بعد زایمان به علت وزن پایین دخترم شرایط خیلی سخت بود و فرزندم با  شیر خشک تغذیه می شد. به بخاطر مصرف شیر خشک، بچه خوب می خورد و خوب می خوابید. بعد ۳ ماه ، دیگه بچه داری راحت تر شد. همسرم اصرار به شروع یک کار در منزل داشت. همسرم می گوید: به خاطر اصرار من، رفتی سرکار. حالا هم باید بهت اصرار کنم که راه درست رو انتخاب کنی. کلافه شدم. یا من خیلی تنبلم یا همسرم اشتباه می کند اما نمی توانم منطقی عقیده ام را به او منتقل کنم.
این زوج  تقریبا در دو قطب فکری متفاوت از هم هستند: زن قدری سهل انگار و ساده نگر که برای انجام امور روزمره نیاز به تحریک بیرونی دارد و مرد بسیار کمال طلب و ایده آل گرا. تا حدی که از موفقیت هایش سیراب نمی شود و لذا همسرش را هم برای موفقیت، تحت فشار قرارمی دهد. هر دو این نوع شخصیتها نیازمند قدری رسیدگی و اصلاح در شیوه فکری است و در بلند مدت آسیبهایی به رابطه زناشویی و سپس شیوه های فرزند پروری می زند. و از طرف دیگر هر دو این افراد باید نحوه کنار آمدن و احترام گذاشتن به خصیصه های شخصی دیگری را بیاموزند.
توصیه مان به خواهر گرامی این است که: اگر دوست دارید وقت کافی صرف فرزندتان کنید جای هیچ بحثی نیست، اما به هر حال شما هم به عنوان یک انسان و البته به عنوان یک مادر که به زودی الگوی فرزندتان می شوید، لازم است که از اوقات عمرتان به درستی استفاده کنید و تا جایی که می توانید اوقات خود را به بهترین شکل مدیریت کنید. از آنجا که کودکی آرام هم دارید لذا پرداختن به این امر بسیار راحت تر است.
البته همسرتان از شما توقعات زیادی دارد اما اگر یک برنامه ریزی مناسب و دقیق داشته باشید قطعا می توانید هم مادری خوب برای فرزندتان باشید و هم به رشد و تعالی شخصی خود بپردازید. این نکته را هم فراموش نکنیم، قطعا داشتن یک مادر تمام وقت، شانسی است که در شرایط امروزی جامعه نصیب هر کودکی نمی شود. بدون شک حداقل تا ۵سال اول زندگی کودکان نیازمند این هستند که مادر حداکثر اوقات خود را صرف وی کند.
البته مادران شاغل محدودیتهایی دارند که عمدتا توصیه می شود، در صورت امکان چند سال کارشان را ترک کنند، تا بتواند وقت کافی صرف فرزند خود نمایند. در غیر اینصورت اجرای برنامه ریزی دقیق برای رسیدگی به کودک توصیه می شود.
زن و شوهرها توقع دارند زندگی زناشویی، نیازها و تمایلات آنان را برآورده کند و درباره این که زندگی زناشویی باید چطور باشد و همسرشان چه مواردی را حتما رعایت کند، مفروضاتی دارند

برای رسیدن به موفقیت،مسئولیت پذیر باشید

 

در گام اول داشتن برنامه ریزی دقیق را به شما توصیه می کنم:

۱- از کجا وقت مناسب گیر بیاورم؟
شروع کنید و به مدت یک هفته حساب وقت خود را نگه دارید. حتما جدولی طبق میل خود طراحی کنید. این جدول باید شامل همه روزهای هفته و همچنین ساعات مشخص هر روز برای انجام هر کار باشد.
از خودتان بپرسید:
• از انجام دادن چه کارهایی بیشترین لذت را می برم؟( با خودکار قرمز)
• چه کارهایی را همسرم توقع دارد که به طور روزانه انجام دهم؟( با خودکار سبز)
• چه کارهایی را می توانم حذف کنم تا برای رسیدن به اهداف جدید وقت داشته باشم؟( با خودکار سیاه)
برای برنامه ریزی به گونه ای موثر در رسیدن به موفقیت، باید نسبت به اهداف بلند مدت تان صریح عمل کنید، راه رسیدن به آنها را تعیین کنید، اهداف کوتاه مدتی را تعیین کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کنید و پیگیرش باشید.

۲- چه می خواهم؟
در مورد آنچه درزندگی می خواهید، از خودتان سوال کنید. اهداف زندگی تان کدام ها هستند؟ برای این منظور، سه مورد از اهداف ۵سال آینده تان، سه مورد از اهداف یک سال آینده تان و سه مورد از اهداف شش ماه آینده ، سه مورد از اهداف ماه آینده و سه مورد اهداف هفته آینده را که را که دوست دارید به آن برسید را یادداشت کنید.

۳- چگونه به موقعیت دلخواه خود برسم؟
سعی کنید از اهداف تان سه مورد را برای برنامه ریزی مفصل انتخاب کنید.

۴- تا به حال چه منابعی داشته اید تا به اهداف تان برسید؟
چه چیزی مانع تحقق یافتن اهداف تان می شود؟
سعی کنید همه این مراحل را طی کنید و رنگ و بویی جدید به زندگی تان بدهید. شما دارای هر تیپ شخصیتی که باشید، بی مسئولیتی و تعلل برای تان مفید نیست. خوب است همه ما در زندگی برنامه ریزی، هدفمندی و کلا آینده نگری داشته باشیم و از هر زمانمان به درستی استفاده کنیم. خصوصا خانمها که الگوی مستقیم فرزندان بوده و با سبک رفتاری راه و روش زندگی را به آنها نشان می دهند. اگر بخواهید تعلل بورزید، کوتاهی کنید و مسئولیت پذیری نداشته باشید اول خودتان و سپس زندگی خانوادگی تان آسیب می بیند.
البته اشتباه نکنید منظور من این نیست که لزوما شما باید بیرون از خانه شاغل باشید تا به شکوفایی برسید. هر نوع هدفمندی و برنامه ریزی که در راستای خواسته ها، تمایلات و آرزوهای شخصی تان بوده و به شکوفایی تان کمک کند، در این زمینه توصیه می شود. البته قطعا توجه به نظرات همسرتان و کسب راهنمایی های کلی از وی کمک زیادی به شما خواهد کرد.

شادی در ۱۱ - مرد - ۱۳۹۵

پاسخ دادن