دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



کاربران ویندوز، معمولا به‌دنبال این هستند که سرعت ویندوز خود را بیشتر کنند، این حس که چیزی در این میان اشتباه کار می‌کند که بازدهی سیستم پایین است، در مورد اکثر کاربران درست است. گاهی اوقات می‌توان با رعایت نکاتی سرعت سیستم را به‌مراتب بهتر کرد. با هم بخشی از این نکات را بررسی می‌کنیم.

حقه‌هایی برای خالی کردن حافظه

۱– برنامه‌های آغازین را کم کنید
وقتی ویندوز بالا می‌آید، تعداد زیادی از برنامه‌ها که به‌عنوان برنامه‌های آغازین ‌(Startup Programs)‌ شناخته می‌شوند، شروع به بارگذاری در حافظه می‌کنند و این باعث می‌شود از زمان بالا آمدن ویندوز تا زمان آماده شدن آن برای استفاده، وقت زیادی از شما تلف شود. ضمن‌آن‌که به هرحال این برنامه‌ها از حافظه اصلی تغذیه می‌کنند. ‌

۲– حافظه اصلی را خالی کنید
سرعت یک ماشین مستقیما به سرعت ‌RAM ‌ آن بستگی دارد. گاهی اوقات گمان می‌کنند که سرعت پردازنده مهم‌ترین عامل در سرعت یک کامپیوتر است. اگر حافظه کافی دارید اما به‌نظر می‌رسد که همیشه حافظه‌تان سنگین و پر است، از نرم‌افزارهای خالی کردن رم همانند ‌RamBooster‌ استفاده کنید. این برنامه‌ها به‌طور دائم حافظه را خالی می‌کنند و حتی می‌توانید میزان حافظه‌ای که می‌خواهید خالی شود را به آنها اعلام کنید.

۳– برنامه‌های مقیم را بررسی کنید
برخی از برنامه‌ها هستند که در حافظه اصلی مقیم می‌شوند و فضای آن را هدر می‌دهند، با کمک برنامه‌هایی چون ‌TaskInfo‌، می‌توانید بفهمید کدام برنامه‌ها در حافظه هستند، و کدام‌شان به‌درد شما نمی‌خورد.
اگر هیچ برنامه‌ای نداشتید، با فشردن سه کلید ‌Ctrl+Alt+Delete‌ هم می‌توانید امری مشابه انجام دهید. دقت نید که به‌جز ‌explorer‌، برنامه آنتی‌ویروس و برنامه‌های سیستمی، تمام سرویس‌ها و برنامه‌های مقیم می‌توانند مزاحم سرعت باشند.

۴– بازدهی برنامه‌ها را بالا ببرید
می‌توانید سرعت برنامه را با تغییر اولویت پردازشی‌اش تغییر دهید. به‌عنوان مثال می‌خواهید یک فایل ‌RAR‌ حجیم را فشرده کنید و به حجم پردازشی زیادی نیاز دارید، می‌توانید با رفتن به ‌ Task Manager ‌(‌فشردن کلیدهای ‌Ctrl+Alt+Delete)‌ و انتخاب تب ‌Processes‌ روی ‌WinRAR.exe‌ کلیک راست کنید و ‌Priority ‌‌آن را به ‌High‌ یا ‌RealTime‌ تغییر دهید تا کار شما سریع‌تر انجام شود.

۵– میزکار را تمیز کنید
تمام آیکن‌های ناخواسته را از میز کار حذف کنید. دلیل این موضوع این است که هر بار ویندوز لود می‌شود،‌محتویات میان‌برهای روی دسک‌تاپ را چک می‌کند. ‌

۶– بی‌سر و صدا کار کنید
اگر صداهای مرتبط با رویدادهای سیستمی را غیرفعال کنید، عملیات شما سریع‌تر انجام می‌شود و احتمالا با هنگ کمتری مواجه می‌شوید. برای این‌کار به کنترل پنل بروید و سپس از بخش ‌Sounds and Multimedia‌، تب ‌Schemes‌ را انتخاب کنید و سپس ‌No Sounds‌ را بزنید.

‌۷– میزکار فعال به‌درد نمی‌خورد
تا زمانی که در کارگزاری بورس مشغول به کار نشدید و آمار لحظه به لحظه را روی میزکار خود نیاز ندارید، ‌Active Desktop‌ را غیرفعال کنید. این ویژگی ویندوز، برای گذاشتن صفحه‌های وب، انیمیشن و… کاربرد دارد، اما از طرف دیگر قدرت پردازشی را پایین می‌آورد.

۸– به رنگ پس زمینه توجه کنید
اگر به‌جای تصویر پس‌زمینه از رنگ استفاده کنید، در این صورت مقداری حافظه صرفه‌جویی خواهید کرد.

۹– تفکیک‌پذیری تصویر را در نظر بگیرید
تفکیک تصویر را اگر ۱۶ بیتی بگذارید، درست است که تصاویر فوق‌العاده‌ای نخواهید داشت، اما سرعت بیشتری در انتظارتان است. گرافیست‌ها، گیمرها و کسانی که با دقت رنگ بیشتری سر و کار دارند از این حقه استفاده نکنند.

حقه‌هایی برای ‌Windows Explorer‌

۱– میان‌برهای کیبورد و ماوس
هر فولدری که باز کنید و کلید ‌۳ F‌ را بزنید، گزینه جستجو باز می‌شود و می‌توانید جستجو کنید.
کلیدهای ویندوز و ‌Tab‌ در ویندوز اکس‌پی، سراغ آیکن‌های دسکتاپ می‌رود، در ویندوزهای ویستا به بعد، حالت تعویض پنجره سه‌بعدی را می‌آورد.
اگر با کلیک راست یک فایل را انتخاب و به جایی دیگر بکشید، در این صورت وقتی کلیک را رها می‌کنید، یک منو باز می‌شود که از شما می‌پرسد با آن فایل چه کرد.
اگر بخواهید فایلی را درون فولدی بریزید که هم اکنون در میزکار شما به‌حالت ‌Minimized‌ است، کافی است فایل را بکشید و روی فولدر مینیمایز شده، چند لحظه‌ای مکث کنید. فولدر باز می‌شود و فایل را داخلش خواهید ریخت.
اگر میانبری را بکشید و بدون این‌که آن را بیندازید روی منوی استارت نگه دارید، گزینه استارت منو باز می‌شود و می‌توانید تا مقصد نهایی میانبر خود را هدایت کنید و در آن محل قرار دهید.
گاهی اوقات وقتی برنامه‌های زیادی دارید، گزینه ‌Alt+TAB‌ درست و حسابی کار نمی‌کند. در این حالت بهتر است دکمه ویندوز را دوبار بزنید. ‌
برای بستن برنامه از میانبر ‌۴Alt+F‌ می‌توانید استفاده کنید. اگر برنامه‌ای باز نباشد، ویندوزتان خاموش می‌شود.
بعد از این‌که یک آیکن را انتخاب کردید، اگر به‌جای ‌Enter‌، از ‌Alt+Enter‌ استفاده کنید برنامه اجرا نمی‌شود و پنجره ‌Properties‌ را نشان می‌دهد.
برای مشاهده مشخصات سیستم، کافیست دکمه‌های ‌Start+Pause ‌‌را با هم بزنید.

۲– گزینه‌های بیشتری به ‌SendTo‌ اضافه کنید
به فولدر ‌Windows\SendTo‌ بروید. در این فولدر می‌توانید هر میانبری که مدنظرتان است را قرار دهید تا به منوی کلیک راستتان اضافه شود. ‌ ‌

۳– گزینه‌های بیشتری به منو اضافه کنید
معمولا هر فایلی را می‌توان با چند برنامه باز کرد، اما وقتی روی آن دوبار کلیک می‌کنید، تنها برنامه اصلی بازش می‌کند. برای این‌که انتخاب بیشتری داشته باشید، می‌توانید به منوی آن برنامه‌های دیگری نیز اضافه کنید. ‌ ‌
فرض بگیرید که فایل می‌خواهید ‌۳ MP‌ خود را علاوه بر ویندوز مدیا پلیر، با نرم‌افزارهایی چون ‌Winamp‌ هم باز کنید. به منوی فولدر آپشن بروید، روی تب ‌File Types‌ کلیک کنید. به‌دنبال فرمت ‌۳ Mp‌ بگردید و بعد روی ‌Advanced‌ کلیک کنید. در پنجره ‌Edit File Type‌ روی گزینه ‌New‌ کلیک کرده و سپس ‌Open with Winamp‌ را انتخاب کنید. ‌ ‌

تغییر اندازه ستون‌ها: دکمه‌های ‌Ctrl+Plus‌ را بزنید تا ستون‌های شما در حالت ‌Details‌ بهترین و مناسب‌ترین حالت را به‌خود بگیرند. البته در فولدر ‌Temprorary Internet Files‌ از این حقه استفاده نکنید. البته یک بار امتحان کردن و بیچاره شدنش، از تجارب نویسنده است.

Folder Options‌: تمام ویندوز اکسپلورر را می‌توان از فولدر آپشنز سفارشی کرد. کافی است منوی ‌Tools‌‌را بزنید و بعد ‌Folder Options‌ را ببینید.

– حرکت میان تب‌ها: در ویندوز حرکت میان تب‌ها با کلیدهای ترکیبی ‌Ctrl+TAB‌ انجام می‌شود.

انتخاب نمای پیش‌فرض: کلا پنج حالت پیشفرض وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. برخی آیکن‌های بزرگ‌دوست دارند و برخی دیگر فهرست می‌پسندند. اگر در هر فولدری بروید و نمای آن فولدر را تغییر دهید، همیشه ثابت خواهد ماند و نیازی به تغییر مجدد ندارید. حتی می‌توانید با رفتن به فولدر آپشنز، تب ویو و انتخاب گزینه ‌Like Current Folder‌ تمام سیستمتان را یکپارچه به شکل همان فولدر در آورید.

عملیات با تک کلیک: در حالت عادی برای انتخاب یک فایل، یک بار کلیک و برای اجرای آن دوبار کلیک نیاز است، اما می‌توانید به فولدر آپشنز بروید و گزینه ‌…. Single-click to‌ را انتخاب کنید. این گزینه وقتی ماوس را روی یک آیکن می‌برید آن را انتخاب می‌کند و وقتی یک بار کلیک می‌کنید آن را اجرا می‌کند.

نوار لینک‌ها: یکی از مجهور‌ترین ویژگی‌های ویندوز است. می‌توانید لینک‌های مختلفی از بخش‌های مختلفی از سیستم خود یا وب‌سایت‌ها را در این نوار لینک قرار دهید و بعد همه جا آنها را ببینید و به سادگی میان مسیرهای مختلف پرش کنید.

بازکردن لینک‌ها در همان پنجره: در ادامه نکته بالایی، وقتی روی هر لینک کلیک کنید، یک پنجره جدید باز می‌شود. برای این‌که لینک‌ها در همان پنجره باز شوند، روی لینک کلیک راست کنید و گزینه ‌Open‌ را انتخاب کنید.

حذف نوار لینک‌ها: اگر می‌خواهید نوار لینک‌ها را نبینید و به‌کارتان نمی‌آید، پنجره ویندوز اکسپلورر را باز کنید و از منوی ‌Views‌ و بعد ‌Toolbars‌ تیک گزینه ‌Links‌ را بردارید. برای آوردن این نوار دوباره همین مسیر را تکرار کنید و ‌Links‌ را تیک بزنید.

استفاده از محبوب‌ها: می‌توانید به‌جای استفاده از نوار لینک‌ها، از گزینه محبوب‌ها ‌(Favorites)‌ استفاده کنید. این ویژگی در محیطهای تحت شبکه که باید بین چندین نود حرکت کنید تا به یک فایل برسید، بسیار مفید است. به فولدر ‌Windows\Favorites‌ بروید. فولدری در آن بسازید. تمام میانبرهای خود را داخل آن بیاندازید. حالا اگر به ‌Network Neighborhood‌ بروید و فولدرهایی را بگردید که معمولا دسترسی بالایی به آنها دارید. روی هر کدام از آنها کلیک راست کنید و گزینه ‌Add to Favorites‌ را انتخاب کنید. حالا دسترسی به آنها ساده‌تر از همیشه است و در منوی ‌Favorites‌ ویندوز وجود دارند.

شادی در ۱۱ - مرد - ۱۳۹۰

پاسخ دادن