دانشنامه ناریا
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه تصویب کردند خانواده‌هایی که ۲ فرزند آنها خدمت سربازی را انجام داده باشند، صرفا یک نفر از فرزندان از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

نمایندگان در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون سربازی مشمولین معاف از انجام خدمت دوره ضرورت همچنین تصویب کردند یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند که قادر به اداره امور خود نباشد، یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر، تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیر محجور و تنها برادر سرپرست کبیر نیازمند مراقب و فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیر محجور و فاقد شغل از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

مجلس بر همین اساس مقرر کرد یگانه سرپرست برادر کمتر از ۱۸ سال تمام، یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر و فرزند و مشمولی که همسرش فوت نموده و از او دارای فرزند صغیر بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده است و یا دارای همسری که بعد از ازدواج معلول و نیازمند مراقب باشد نیز از انجام خدمت می‌شوند.

نمایندگان مقرر کردند از چند برادر واجد شرایط اعزام به خدمت در صورت اعزام یکی از برادران به خدمت یکی از برادران می‌تواند تا اتمام خدمت او از تعویق اعزام استفاده کند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس یکی از فرزندان پسر سربازی که در حین انجام خدمت سربازی فوت کند و یا یکی از فرزندان ذکور خانواده‌ای که یک فرزند آن خانواده در حین انجام خدمت سربازی فوت نموده باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

بر اساس مصوبه مجلس مشمولینی که تنها مراقب و نگهدارنده خواهر تنی فاقد شوهر باشد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

شرایط معافیت به شرط مراقبت
نمایندگان در تبصره‌ ۴۴ مقرر کردند که منظور از یگانه مراقب تنها فرزند ذکور یا برادر یا نوه بیش از ۱۸ سال تمام است که مراقب هر یک از بستگان مذکور در این ماده را به علت نقص عضو، بیماری، کبر سن، صغیر بودن، یا اناث بودن به عهده دارد، نیازمندی اشخاص مذکور به مراقب با توجه نقش عضو، بیماری و یا محجور بودن آنان به تشخیص شورای پزشکی خواهد بود.

همچنین مجلس مصوب کرد یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقد شوهر تا سی ماه متوالی می‌توانند از معافیت کفالت موقت استفاده نمایند و در پایان مدت فوق در صورت دارا بودن شرایط کفالت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌گردند.

نمایندگان مقرر کردند وجود برادری که از معافیت تحصیلی برخوردار است مانع از معافیت موقت مشمولی که سرپرستی خانواده را برعهده دارد، نخواهد بود. این معافیت فقط در طول مدت معافیت تحصیلی برادر مشمول که خارج از شهرستان محل سکونت به تحصیل اشتغال دارد معتبر بوده و پس از آن را رعایت سایر مقررات این قانون به خدمت دوره ضرورت اعزام خواهد شد.

مجلس همچنین مصوب کرد در صورتی که برادر یا برادران یا پدر مشمول به دلیل بیماری یا معلولیت زمین‌گیر بوده و بنا به تشخیص شورای پزشکی فاقد صلاحیت ‌و یا ناتوان برای سرپرستی باشند و مشمول نیز عملا مراقب، یا سرپرستی را برعهده داشته باشد، می‌توان از معافیت کفالت برخوردار گردد.

نمایندگان بر اساس مصوبه‌ای نحوه معافیت از خدمت فرزندان ذکور مددجویان را مشخص کردند.بر این اساس یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

همچنین مشمولانی که حداقل یک فرزند معلول داشته باشند و تنها پسر خانواده‌ها که دارای ۳ فرزند اناث یا بیشتر باشند نیز از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

مجلس مقرر کرد: مشمولانی که با معلولان اناث دارای معلولیت جسمی – حرکتی ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد و پس از گذشت ۵ سال از استمرار ازدواج آنها معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل می‌شود.

شادی در ۵ - مرد - ۱۳۹۰

۵ دیدگاه تاکنون

  1. علی گفت:

    خواهش میکنم جواب این دو برادری ها رو هم بدین

  2. ایمان قاطعی گفت:

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه شنبه تصویب کردند خانواده‌هایی که ۲ فرزند آنها خدمت سربازی را انجام داده باشند، صرفا یک نفر از فرزندان از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.

    الان این یعنی دوبرادری ثبت شد ؟؟؟؟؟؟

  3. اراش گفت:

    شرایطی که درفوق ذکر کردیدخیلی قدیمیه لطفا به روز کنید

پاسخ دادن