دانشنامه ناریا
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



https://www.nariya.ir/wp-content/uploads/2011/10/pixar_nariya.jpg

استودیوهای انیمیشن پیکسار (به انگلیسی: Pixar Animation Studios) یک شرکت پویانمایی آمریکایی است که در سال ۱۹۸۶ توسط استیو جابز و اِدوین کَتمول بنیان نهاده شد. این شرکت که در زمینهٔ پویانمایی رایانه‌ای فعالیت می‌کند، در کالیفرنیا قرار دارد.

این شرکت حول بخش گرافیک رایانه‌ای لوکاس فیلم شکل گرفت. این بخش را جابز به یک سوم قیمت مشخص شده به مبلغ ۱۰ میلیون دلار از جرج لوکاس خریده بود.

پیکسار یک دهه بعد با ساخت فیلم‌های پیشرویی مانند «داستان اسباب‌بازی» که با مشارکت والت دیزنی ساخته شدند، معروف و موفق گردید. از آن زمان به بعد این شرکت فیلم‌های پویانمایی دیگری مانند «زندگی یک حشره» (۱۹۹۸)، «داستان اسباب بازی ۲» (۱۹۹۹)، «شرکت هیولاها» (۲۰۰۱)، «در جستجوی نمو» (۲۰۰۳) و «شگفت‌انگیزها» (۲۰۰۴) را ساخته است که همهٔ آنها برندهٔ جوایزی بوده‌اند.

فیلم بعدی ساخته شده در پیکسار، ماشین‌ها نام دارد و در سال ۲۰۰۶ نمایش داده شد. همکاری مشترک بعدی پیکسار و والت دیزنی فیلم پویانمایی راتاتویی بود که برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۰۷ شد. پس از آن فیلم وال-ای در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و این فیلم هم بسیار موفق بود. سپس در سال ۲۰۰۹ انیمشن بالا و در سال ۲۰۱۰ داستان اسباب‌بازی ۳ ساخته شد. در حال حاضر آخرین فیلم پیکسار ماشین‌ها ۲ است.

«برای پرندگان» یکی از فیلم‌های کوتاه پیکسار است که در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و در سال ۲۰۰۲ جایزه اسکار دریافت کرد.

در ۲۴ ژانویه سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی خبر از توافقات صورت گرفته برای خرید پیکسار به قیمت ۷٬۴ میلیارد دلار داد. شرکت پیکسار هم اکنون زیرمجموعهٔ شرکت والت دیزنی است.

سهام استیو جابز در این شرکت، هم اکنون در حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد.

شادی در ۱۷ - مهر - ۱۳۹۰

پاسخ دادن