دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



ظروف چوبی آشپزخانه را مثل روز اول نو کنید!

ظروف چوبی یکی از ملزومات آشپزخانه هر کدبانویی است. نگهداری و تمیز کردن ظروف چوبی نکته های ساده ای دارد که بهتر است آنها را بدانید.

 

لازم نیست شما به یک آشپز جهانی باشید تا به درک زیبایی و سودمندی ظرفی قدیمی و چوبی دست یابید! واقعیت این است که ظروف چوبی بسیار زیبا و خاص هستند و استفاده از مواد غذایی در این ظروف برای همه لذت بخش است. اما استفاده مداوم از آنها می تواند چوب را آسیب بزند، ترک بردارد، خشک شود و یا خش بردارد. با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای از پاک کردن و بازسازی ظروف چوبی را بشناسید :

 

ظروف چوبی آشپزخانه تان را نو نوار کنید

حذف سطوح قدیمی آسیب دیده ظروف چوبی

سطح ظروف خود را به طور کامل با سمباده یا سیم ظرفشویی صاف کنید تا لکه ها و خراش های سطحی حذف شوند. سپس با پارچه ای کمی مرطوب روی آن پاک کنید تا خاک اره و خرده های باقی مانده را بردارید. سطح سمباده شده را با روغن خوراکی چرب کنید، روغن باید وارد بافت خشک چوب شود. مدتی صبر کنید تا روغن به خوبی جذب ظرف چوبی شما شود. حالا می توانید با ظاهری جدید از ظرف خود روبرو شوید!

 

می توانید هر زمان که حس کردید سطح ظرفتان کمی خشک شده از روغن خوراکی برای چرب کردن ظروف چوبی استفاده کنید تا از آسیب هم در امان بماند. تکه ای پارچه را به روغن آغشته کرده و سطح ظرف را به خوبی چرب کنید.

 

روغن خوش عطر ظروف چوبی ممنوع!

در مورد روغنی که به کار می برید باید بگوییم که نوع بدون بو استفاده کنید. برای مثال اگر از روغن نارگیل استفاده کنید، بدون شک سطح چرب خوبی به شما می دهد ولی بوی نارگیل به ظرف منتقل شده و بعد از گذشت زمان و قرار دادن مواد غذایی دیگر درون ظرف بوی ناخوشایندی باقی می گذارد. روغن های مایع خوراکی و روغن زیتون انتخابی عالی است.

 

بهتر است از مواد غذایی چرب و مایعاتی مانند خورشت و سوپ برای ظروف چوبی که دارای لایه های محافظت کننده مخصوص نیستند، استفاده نکنید. از آنجایی که روغن به دلیل وجود بافت زنده و آوند چوب، جذب می شوند مواد غذایی چرب می تواند درون بافت چوب فاسد شود. اگر این ظروف را درون کابینت نگه می دارید، هرچند وقت یکبار آنها را از درون کابینت بیرون بیاورید تا هوا بخورند و کپک نزنند.

 

برای نونواری ظروف چوبی از روغن بدون بو استفاده کنید

 

قاشق چوبی تان را ضدعفونی کنید

اگر قاشق چوبی تان در حین آشپزی پشت گاز افتاده است، می توانید آن را به سادگی ضد عفونی کنید. ابتدا گرد و غبار، لکه و یا آلودگی روی قاشق را با دست یا سیم ظرفشویی پاک کنید.

 

درون ظرفی به نسبت یک به ۲۰ مایع سفید کننده و آب بریزید. یک ساعت قاشق را درون این محلول به حال خود رها کنید. بعد از این زمان قاشق را آب زده و برای ۱۵ دقیقه در محلول ملایم آب و مایع ظرفشویی قرار دهید. حال می توانید قاشق را با آب بشویید.

 

ضدعفونی ظروف چوبی با سرکه

روش بعدی که برای تمیز کردن ظروف چوبی می توانید انجام دهید، استفاده از تمیز کننده های خانگی و غیر مضر است. محلولی از سرکه و آب درست کنید و ظرف چوبی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آن قرار دهید و یا با تکه ای پارچه سرکه را به سطح ظرف بمالید تا ضدعفونی شود. چند دقیقه صبر کنید تا کامل خشک شود. یک عدد لیمو بردارید و آن را نصف کنید.

 

برای تمیزکردن ظروف چوبی از تمیز کننده های خانگی و غیر مضر استفاده کنید

 

نقش لیمو در ضدعفونی ظروف چوبی!

محلولی معجره کننده برای تمیز کردن ظروف چوبی درست کنید : آب یک عدد لیمو را به همراه یک قاشق غذاخوری و یک قاشق غذاخوری اب مخلوط کرده و با تکه ای پارچه یا پنبه به سطح ظرف آغشته کنید. با این کار روغن هم در ترکیب جادویی شما به ظرف جلا می دهد!

 

در روش بعدی استفاده از لیمو، مقداری نمک دریایی درون ظرف ریخته و با لیموی برش خورده نمک را روی سطح ظرف چوبی بمالید تا مانند اسکراب عمل کند! آن را با آب گرم بشویید و اجازه دهید خشک شود.

 

وسایل چوبی را در محیط های دمای بالا مانند مایکروفر و ماشین ظرفشویی قرار ندهید. این کار باعث خشک شدن، تاب خوردن، ترک برداشتن و کوتاه شدن عمر وسایل چوبی آشپزخانه شما می شود.

 

اگر می خواهید ظرف چوبی شما همیشه تازه و زیبا مانند روز اولش بماند، هر چند وقت این عملیات نوسازی را بر روی آن انجام داده و روغن زنی را ماهی یکبار یا بسته به میزان استفاده تان ار ظرف، تکرار کنید. البته در بازار واکس های مخصوصی برای جلا دادن ظروف چوبی وجود دارد، برای استفاده آنها در وسایل چوبی نوع خوراکی واکس را تهیه کنید.

شادی در ۵ - مهر - ۱۳۹۵

پاسخ دادن