دانشنامه ناریا
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



اصول علمی مدیریت انبار داری را میتوان کلید موفقیت فروشگاه های زنجیره ای دانست. یکی از مسایل اساسی در هر فعالیت اقتصادی، برنامه ریزی برای تهیه مواد اولیه جهت تولید و  سپس نگهداری موقت محصول تولید شده تا زمان ارایه به بازار است. این فعالیت در دنیای اقتصادی پیچیده امروز با عنوان اصول علمی مدیریت انبار داری شناخته می شود.

اینکه چه میزان کالا نگهداری کنیم و چگونه نگهداری کنیم و نحوه چیدمان کالاها در انبار، موضوعی بسیار ساده تر از مفاهیم امروزی مدیریت انبارداری است. درواقع میزان موجودی انبار در مدیریت اقتصادی، یکی از شاخص های بیان کننده میزان سرمایه گذاری بنگاه بخصوص یک فروشگاه زنجیره ای است.

تاثیر مدیریت انبار بر موفقیت فروشگاه زنجیره ای

به خوبی می دانیم سرمایه گذاری یعنی صرف هزینه برای بنگاه که به ازای آن در پی کسب سود معقول و منطقی است. حال موضوع مهم، رابطه میزان سرمایه گذاری و سود ناشی از آن است.

یک فروشگاه زنجیره ای بطور متوسط دارای سطح فعالیت و فروش مشخص است و برای هر سطح از فروش و جریان زمانی نقل و انتقال کالا از محل تولید به انبار و سپس انتقال به محل فروش، میزان موجودی انبار، سطح مطلوب و مشخصی دارد. در واقع نگهداری کالای آماده فروش، کمتر از سطح مورد نیاز،  به معنی از دست دادن بخشی از فروش و بازار است.

اما نگهداری کالا بیش از این سطح مفهوم دیگر دارد. با نگهداری بیشتر از سطح مطلوب، در واقع رسوب کالا در انبار ایجاد شده و هزینه های انبار داری افزایش می یابد که موجب افزایش هزینه های تمام شده کالا برای یک فروشگاه زنجیره ای تخفیفی می شود. در این شرایط یا قیمت تمام شده افزایش می یابد که به زیان مشتری است و یا حتی با افزایش نیافتن قیمت، در شرایطی که اقتصاد دچار تورم است موجب احتمال افزایش قیمت در روزهای آینده و باز افزایش سود بیشتر عرضه کننده برای حفظ خود در شرایط تورمی می شود که به نفع مصرف کننده نخواهد بود.

حال در این شرایط فروشگاه های زنجیره ای که روش انبار داری درست سر وقت را انتخاب کنند، تا حد قابل توجهی هزینه های انبار داری خود را کاهش می دهند که موجب افزایش سود و افزایش سرعت مبادله کالا می شود. موضوع به همین سادگی نیست. اگر فعالیت اقتصادی تولید و حمل و انبار داری و عرضه در پیشخوان های فروشگاهی بصورت زنجیره تامین و عرضه باشد بسیار پیچیده تر خواهد شد و تخصص بالایی می طلبد.

تاثیر فروشگاه زنجیره ای تخفیفی بر اقتصاد مقاومتی

مجموعه فروشگاه های زنجیره ای در عمل می توانند از چنین تخصصی برخوردار شوند. سادگی قفسه بندی، چند تخصصه بودن پرسنل فروشگاه، بسته بندی ارایه شده کارتنی در فروشگاه و سادگی قفسه ها و بسیاری فعالیت های دیگر در زنجیره تامین کالا از جمله روش های انبار داری چالاک و سریع فقط یک نتیجه اصلی دارد که همان کاهش هزینه های فروشگاهی است.

یکی دیگر از نکات اصلی در مدیریت هزینه برای عرضه فروشگاهی در پهنه گسترده ایران زمین، توجه به اصول مدیریت بر اساس توانمندی های جغرافیایی است. این فروشگاه زنجیره ای تخفیفی می تواند از محصولات تولیدی هر استان استقبال کرده و اینگونه نیز علاوه بر کاهش جدی هزینه های حمل و نقل و حفظ توان تخفیف دایمی، موجب رونق تولید اشتغال منطقه ای و محلی و در نتیجه رونق اقتصادی سایر شهرها نیز شود.

مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی نیز اگرچه بسیار وسیع تر است اما با همین گام های هرچند کوچک اما موثر محقق می شود. کاهش هزینه های تولید و عرضه، ترک روش های دلالی سنتی و برقراری نظام توزیع عادلانه و توجه به اصول زنجیره تامین کالا با هدف افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده و توجه جدی به توانمندی های درونی اقتصاد و در نهایت عرضه کالای باکیفیت و البته با قیمت بسیار کمتر از جمله اصول اقتصاد مقاومتی است

شادی در ۳۱ - تیر - ۱۳۹۶

دسته

متفرقه

برچسب ها

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن