دانشنامه ناریا
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



https://www.nariya.ir/wp-content/uploads/2011/12/seilcom_nariya.jpg

اگر بخواهید کامپیوتر قدیمی‌تان را بفروشید، باید راه‌حلی برای پاک کردن اطلاعات از هارد دیسک آن پیدا کنید.
مطمئنا شما هم روی دیسک سخت کامپیوترتان اطلاعات باارزشی دارید، داده‌هایی که به زندگی دیجیتال شما و خانواده‌تان مربوط می‌شود.

از اسامی کاربری و کلمات عبور گرفته تا مدارک مهم و عکس‌های خانوادگی، همگی اطلاعاتی هستند که ارزش دزدیده شدن دارند.

مجرمان اینترنتی و سارقان هویت می‌توانند با استفاده از اطلاعات خصوصی‌تان، به‌طور مستقیم از شما دزدی کنند، یا این داده‌ها را برای دریافت کارت‌های اعتباری و مواردی مشابه آن استفاده کنند و نام نیک شما را لکه‌دار کنند.

سه روش متفاوت را برای حذف اطلاعات از روی دیسک سخت :
– استفاده از کلید دیلیت
– بازفرمت درایوهای کامپیوتر
– استفاده از یک برنامه کاربردی رایگان برای بازنویسی تمام اطلاعات دیسک سخت با عدد صفر
آنها برای این آزمایش از یک دیسک سخت ۸۰ گیگابایتی که از سال ۱۳۸۳ / ۲۰۰۴ جزئی از یک کامپیوتر شخصی بوده، استفاده کردند.

این کامپیوتر شخصی برای بازی‌های رایانه‌ای، مرور وب، نگهداری عکس‌های دیجیتال، موسیقی و … مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ویندوز ایکس‌پی حرفه‌ای چندین‌بار روی آن نصب‌شده و پیش از این آزمایش علاوه بر این‌که تنها ۲۸% از فضای دیسک سخت آن آزاد بوده، اطلاعات به شکل گسترده‌ای در درایوهای آن پراکنده بوده است.

فرمت کن!
با کمک شرکت بازیابی اطلاعات کرولآنترک، اطلاعات درایو به شکل یکسان روی سه درایو کپی شد. اطلاعات هر یک از این درایوها می‌بایست به یکی از این سه روش حذف می‌شد.

۱٫ برای پاک کردن اطلاعات درایو اول از کلید دیلیت استفاده شد، این روش به شکل حیرت‌آوری سخت و زمان‌بر بود.
بسیاری از داده‌ها، اطلاعاتی بودند که سیستم‌عامل اجازه حذف آنها را به کاربر نمی‌داد، مانند پوشه مدارک و تنظیمات که امکان پاک کردن آن وجود نداشت.

دیگر فایل‌ها نیز مانند اینترنت اکسپلورر، آوتلوک و مایکروسافت وورک در مقابل پاک شدن مقاومت می‌کردند. تعدادی هم بزرگ‌تر از آن بودند که بتوانند در سطل آشغال جا شوند و می‌بایست همان لحظه برای همیشه حذف می‌شدند.
پس از حدود یک‌ساعت تلاش و با کمک برنامه‌های کاربردی اضافه یا حذف برنامه‌ها، گروه موفق شد آن‌قدر برنامه‌ها را از درایو پاک کند که دیگر دستگاه به هیچ‌وجه قادر به شروع مجدد و استفاده از سیستم‌عامل نباشد.

۲٫ بازفرمت دیسک سخت دوم بسیار ساده‌تر بود. گروه از یک دیسک راه‌انداز ویندوز ایکس‌پی حرفه‌ای استفاده کرد تا مراحل نصب مجدد ویندوز را برای دستگاه تداعی کند.
در طول این فرآیند، درایوها برای نصب مجدد سیستم عامل تازه فرمت می‌شدند. این مرحله حدود ۴۰ دقیقه زمان برد.

۳٫ برای دیسک سخت سوم از یک برنامه کاربردی رایگان به نام داریک استفاده شد. این برنامه تمام سکتورهای دیسک را با صفر بازنویسی می‌کرد، داریک یک برنامه رایگان است، اما نسخه‌های تجارتی بسیاری وجود دارند که کاری مشابه آن انجام می‌دهند.
گذشته از این‌که بارگذاری داریک و استفاده از آن کار آدم‌های محتاط یا بی‌تجربه نیست، این فرایند بسیار زمان‌بر است؛ به‌طوری‌که برای یک دیسک سخت ۸۰ گیگابایتی، به نزدیک دو ساعت زمان نیاز دارد و مطمئنا برای دیسک‌هایی با حجم‌های بالاتر به زمان بیشتری نیاز خواهد بود.
بازیافت اطلاعات

دیسک‌های سخت به شرکت کرول‌آن‌ترک تحویل شدند تا میزان موفقیت هر یک از روش‌های پاک کردن اطلاعات مشخص شود. برای دو روش، پاسخ چندان رضایت‌بخش نبود.

حدود ۲۰ گیگابایت اطلاعات با استفاده از کلید دیلیت پاک شده بود و این در حالی بود که تمام این اطلاعات به گفته راب وینتر، معاون ارشد فناوری شرکت کرول با استفاده از ابزارهایی ساده قابل بازگشت بودند.۶۰ گیگابایت از اطلاعات بازفرمت شده بود، از این میزان حدود ۴۰ گیگابایت توسط کرول به سادگی بازیابی شد

و آقای وینتر اطمینان داد که با کمی تلاش، ۲۰ گیگابایت باقی‌مانده هم قابل‌دسترسی خواهد بود. در مقابل، هیچ‌کدام از اطلاعات روی دیسک بازنویسی شده قابل بازیابی نبود.

وینتر می‌گوید: «تنها زمانی از نرم‌افزارهای خاص بازنویسی استفاده کنید که یقین دارید به هیچ وجه ، قصد باز‌گرداندن اطلاعات را ندارید». او در مورد استفاده صحیح از این نرم‌افزار‌ها و رسیدن به نتیجه دلخواه هم می‌گوید: «نرم‌افزار تنها در صورتی درست عمل می‌کند

که شما از آن صحیح استفاده کنید و دیسک‌سخت شما هم درست عمل کند، اشتباه کاربر یا دیسک سختی که درست عمل نمی‌کند، به این معنی است که شما اطلاعاتی را دست‌نخورده روی دیسک جاگذاشته‌اید».

کریس بوید، مدیر بخش حقوقی شرکت امنیتی دتیکا در این مورد می‌گوید، سیستم عامل ویندوز روش سخت‌گیرانه‌ای برای حفظ اطلاعات دارد و همین دلیل باعث می‌شود، استفاده از کلید دیلیت به معنی

پاک شدن یک فایل از روی دیسک سخت نباشد: «ویندوز تنها پرونده دیلیت‌شده را به عنوان یک فایل حذف‌شده علامت‌گذاری می‌کند، در حالی‌که تمامی اطلاعات هنوز سر جایشان هستند. استفاده از کلید دیلیت تنها به این معنی است که فضای اشغال‌شده توسط فایل، خالی شده و در صورت نیاز می‌تواند با اطلاعات تازه جایگزین شود.

در یک درایو سخت با حجم بالا، شاید هفته‌ها طول بکشد تا به استفاده از این فضا نیاز پیدا کنیم. سیستم عامل ویندوز از یک پرونده، نسخه‌های موقت بسیاری در مکان‌های متفاوت نگهداری می‌کند. در نتیجه حذف یک نسخه از پرونده، می‌تواند نسخه‌های قبلی آن‌را دست‌نخورده باقی بگذارد».

نتیجه نهایی روشن به نظر می‌رسد. تنها بازنویسی یک پرونده با عدد صفر می‌تواند اطلاعات قبلی را کاملا پاک کند و هنگام فروش باعث شود یک درایو خالی را به جای اطلاعات شخصی با‌ارزشتان به خریداران بفروشید

شادی در ۱۶ - آذر - ۱۳۹۰

پاسخ دادن