دانشنامه ناریا
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



اُقیانوس که از واژه یونانی okeanus (Ωκεανός) گرفته شده‌است (ocean در زبان انگلیسی هم با این واژه همخانواده‌است) به قسمت‌های بزرگی از آب‌های شور گفته می‌شود که جزوی از آب کره می‌باشد و مرز آبی میان چند خشکی بزرگ و قاره را می‌سازد.

دریاها به اقیانوس‌ها راه دارند و تقریبا ۷۱ درصد از سطح کره زمین (که مساحتی حدود ۳۶۱میلیون کیلومتر مربع را شامل می‌شود) را تشکیل می‌دهند.

بیش از نصفی از این اقیانوس‌ها دارای عمقی بالغ بر ۳۰۰۰ متر (۹۸۰۰ فوت) هستند.میزان شوری آب اقیانوس‌ها غلظتی حدود ۳۵ نقطه از هزار را دارا هستند و در نزدیکی دریاها این غلظت شوری به میزان ۳۰ الی ۳۸ نقطه تغییر پیدا می‌کند.

دید کلی
برخلاف دریاهایی که هم اکنون میبینید و ممکن است تکه تکه باشند و هیچ ارتباطی بایکدیگر نداشته باشند، اقیانوس‌ها یکپارچه هستند و با یکدیگر در ارتباط هستند. قسمت متصل این آب نمک‌ها اکثرا به اقیانوس جهانی یاد می‌شود که مفهوم “اقیانوس جهانی” بمعنی تکه‌های آبی پهناور که با یکدیگر در ارتباط هستند و از لحاظ اقیانوس سنجی دارای ارزش بسیار می‌باشند. تکه‌های عظیم این اقیانوس‌ها، در قاره‌های مختلف پراکنده هستند و شامل مجمع الجزایر‌های گوناگون و معیارهای دیگر می‌گردد.

اقیانوس‌های جهان (به ترتیب وسعت):

  •     اقیانوس آرام که به آن کبیر هم می‌گویند.
  •     اقیانوس اطلس یا آتلانتیک.
  •     اقیانوس هند
  •     اقیانوس یخ‌بسته شمالی
  •     اقیانوس یخ‌بسته جنوبی

اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس شامل زیر مجموعه‌هایی بر روی خط استوا، قسمت‌های شمالی و جنوبی آن است .در زمین شناسی قسمت‌های کوچکتر اقیانوس به نام هایی مانند “دریا”،”ساحل” ،”دلتا” و سایر اسامی شناخته می‌شوند.همچنین بعضی از بخش‌های اقیانوس در خشکی وجود دارند که با اقیانوس جهانی در ارتباط نیستند مانند دریاچهٔ خزر در فلات ایران، دریاچه خوارزم (آرال) در آسیای میانه و دریاچه شور بزرگ در ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا – ممکن است آنها را با نام دریا بشناسید ولی در حقیقت دریاچه شور هستند.

از آنجاییکه که اقیانوس‌ها قسمت‌های بزرگی از کره زمین را میپوشانند لذا تاثیرات مهمی بر روی زیست کره دارند. تبخیر آب اقیانوس (بعنوان عضوی از چرخه آب ) نقش مهمی در ایجاد بارش دارد و در واقع دمای اقیانوس یکی از مهترین کلیدهای تغییر آب و هوا در کره زمین است.قدمت اقیانوس ها، چیزی حدود ۳ بیلیون سال تخمین زنده شده و پس از آن بود که گیاهان و موجودات زنده بر روی آن پدید آمدند. لجه اقیانوس‌ها محل زندگی گونه‌های متفاوتی از حیوانات و گیاهان آبزی است و جالب اینجاست که قسمت مهم اقیانوس‌ها در فواصلی بسیار دور از سواحل قرار دارند که تعیین کنندهٔ نوع زیستبوم‌ها در خشکی‌های سطح کره زمین هستند.

منبع : ویکیپدیای فارسی

شادی در ۸ - اسف - ۱۳۹۰

یک دیدگاه تاکنون

  1. قیس گفت:

    اقیانوس آرام

پاسخ دادن