دانشنامه ناریا
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



https://www.nariya.ir/wp-content/uploads/2011/11/osmobile_nariya.jpg

این روز‌ها در بیشتر سایت‌های جنگی، بین طرفداران سیستم‌های عامل مختلف گوشی موبایل، تفاوت نظر هست و گاهی ممکن است در میان این جدال‌ها، طرح مباحث منطقی نیز مشاهده شود، اما در بیشتر مواقع این‌گونه نیست.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از مجله کلیک، این پدیده به نوعی قابل درک است، چراکه تعداد بسیار کمی از ما می‌توانیم همزمان چند گوشی تلفن همراه گرانقیمت خریداری کنیم و کار با سیستم عامل آن را تجربه کنیم. اگر قیمت گوشی که خریداری کرده‌اید بالا باشد، استدلال شما در این بحث‌ها قوی می‌شود و در نتیجه وفاداری شما به گوشی و شرکت سازنده آن را در پی می‌آورد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد انتقاد از شرکت سازنده گوشی، موجب ناراحتی طرفداران آن می‌شود و این موضوع امکان برقراری ارتباط منطقی با آنان را مشکل می‌سازد، اما به یاد داشته باشید که این بحث‌ها همگی نظر شخصی افراد است و نباید در انتخاب شما تأثیر زیادی داشته باشد.شنیدن این موضوع ممکن است کمی ناراحت کننده باشد اما iOS از اندروید یا ویندوز فون یا WebOS بهتر نیست؛ اما این به دلیل آن است که در واقع هیچ‌کدام از دیگری بهتر نیستند و به خاطر نیازها، علاقه‌مندی و اولویت‌های افراد، هر کدام مخاطبان مخصوص خود را دارد. برای این که بهتر تصمیم بگیرید کدام سیستم عامل برای شما مناسب‌تر است، در این مقاله خلاصه‌ای از هر سیستم عامل را در اختیار شما قرار داده‌ایم. البته تمرکز ما بیشتر روی iOS و اندروید است؛ زیرا همان طور که می‌دانید، در حال حاضر این دو سیستم عامل، بازار گوشی‌های هوشمند را در دست گرفته‌اند و سیستم‌های عامل دیگر سهم کمتری از این بازار را اشغال می‌کنند.
iOS
اگر شما سیستم عاملی می‌خواهید که ساده باشد و کار با آن آسان یا کاربر و طرفدار iTunes و محصولات اپل هستید، iOS انتخاب مناسبی برای شماست. خبر بدی که کاربران اپل نمی‌خواهند بشنوند این است که iOS بر خلاف اسمش، نسبت به سیستم‌های عامل دیگر کامل نیست و فقط یک محیط برای راه‌اندازی برنامه‌های نصب شده به حساب می‌آید و این موضوع در محدودیت‌های موجود در Multitasking کاملا مشهود است. این سیستم عامل ساده و کار با آن بسیار آسان است و شما را از همه دغدغه‌های پیچیده که در کار با سیستم‌های عامل دیگر به وجود می‌آید، رها می‌سازد. با این حال به علت کنترل بالای اپل و محدودیت‌هایی که برای کاربر قائل شده است، شما باید همان‌گونه که اپل می‌خواهد از این سیستم عامل استفاده کنید و هر سال یک بار گوشی خود را به روز کنید.
بعلاوه به علت سادگی این سیستم عامل، iOS دارای بزرگ‌ترین و مناسب‌ترین مجموعه برنامه‌هاست و به همین علت، بسیاری از برنامه‌نویسان، اول برنامه‌های خود را برای این محیط می‌نویسند و بعد برای سیستم‌های عامل دیگر. به دلیل سیاست‌های اپل در بررسی برنامه‌ها و سابقه آن، برنامه‌هایی که برای iOS طراحی می‌شوند از ظاهر بهتری برخوردارند و نسبت به اندروید و بلک بری کیفیت بالاتری دارند. اگر شما تبلت آیپد را داشته باشید، تعداد برنامه‌های موجود برای آن، هر رقیبی را از میدان خارج می‌کند. ممکن است بگویید تعداد برنامه‌های اندروید و iOS تقریبا یکی است و این حرف صرفا از نظر تعداد درست است، اما تفاوت آنها در تعداد برنامه‌های تکراری، اسپم و غیر مفید است. با این که ممکن است iOS هم برنامه‌های غیرکاربردی داشته باشد؛ اما از اسپم و برنامه‌های تکراری خبری نیست.

نگاهی متفاوت به سیستم‌های عامل تلفن همراه
محیط iOS دیرتر به تکامل می‌رسد. برای مثال برای اضافه کردن ویژگی‌های ساده‌ای مانند کپی و پِیست، مدت زیادی طول کشید؛ اما وقتی اپل یک ویژگی جدید به iOS اضافه می‌کند، نسبت به سیستم‌های عامل دیگر بویژه اندروید، این ویژگی را در نهایت تکامل و زیبایی ارائه می‌کند. برای مثال نسبت به اندروید، مدت زیادی طول کشید تا اپل سیستم جدید اطلاع یا notification را در iOS قرار دهد؛ اما این سیستم نسبت به اندروید کامل‌تر است. بعلاوه گوگل بتازگی برنامه Voice Actions را به اندروید اضافه کرده است که از ۶ زبان پشتیبانی می‌کند و این کار را برای این که سریع‌تر این سیستم را ارائه کند، انجام داد.
از سوی دیگر سیستم کنترل صوتی اپل که در iOS نسخه پنج ارائه می‌شود، توسط استادان ورود صوت طراحی شده و نباید پشتیبانی بیش از ۲۰ زبان را از این محصول انتظار داشت. حتی با در نظر گرفتن Google Wallet که فقط برای یک دستگاه طراحی شد و فقط با یک شرکت کارت اعتباری کار می‌کند، بار دیگر اپل با فناوری NFC که از آن در آیفون جدید پشتیبانی می‌شود، رقیب را زمینگیر کرد، چراکه احتمالا شرکت‌های زیادی با این شیوه در سیستم پرداخت از طریق تلفن همراه سهیم خواهند بود.
در زمینه سخت‌افزار، طراحی اپل یک شمشیر دو لبه است، چراکه این تنها انتخاب کاربران است و سخت‌افزار به کار رفته باید به اندازه کافی برای همه کاربران خوب باشد. تنها انتخاب شما در رنگ و حجم حافظه است. اگر صفحه نمایش بزرگ‌تر، شکلی متفاوت یا صفحه کلید فیزیکی را ترجیح می‌دهید، باید شانس خود را با سیستم عاملی دیگر امتحان کنید.
اندروید
اگر ترجیح می‌دهید تنظیمات گوشی را تا حد زیادی تحت کنترل بگیرید، ویژگی‌های جدید را حتی با کیفیت پایین در اختیار داشته باشید یا مشتاق استفاده از اکوسیستم گوگل هستید، اندروید برای شما طراحی شده است. بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی، سعی می‌کنند این تغییرات و تنظیمات را برای ساده‌تر و یکپارچه‌تر شدن کار شما انجام دهند، اما هسته این سیستم عامل برای آنهایی طراحی شده که از دستکاری دستگاه خود لذت می‌برند! رابط‌های کاربری HTC، سامسونگ و هر سازنده دیگر فقط برای جذب کاربرانی که سادگی اپل را ترجیح می‌دهند به وجود آمده است، اما با این حال شما می‌توانید همه چیز را تحت کنترل بگیرید، از ظاهر رابط کاربری گرفته تا دکمه‌های صفحه کلید و اینجاست که اندروید قدرتش را به ما نشان می‌دهد.
البته این را در نظر بگیرید که نمی‌توان راجع به اندروید صحبت کرد و طبیعت منبع باز آن را در نظر نگرفت. این باعث انعطاف زیاد سیستم عامل می‌شود، ولی از سوی دیگر کنترل را از دست گوگل خارج می‌سازد.
گوگل تقریبا هر سال آپدیت جدید انجام می‌دهد، اما سازندگان گوشی به دلیل تفاوت‌ها بین سیستم‌های عامل با تأخیر، این به روز رسانی را ادامه می‌دهند. این مسأله باعث شد گوگل برنامه‌های اصلی را از سیستم عامل جدا کند.
در زمینه سخت‌افزار، اندروید مملو از انتخاب‌های گوناگون است. اگر شما صفحه نمایش کوچک یا بزرگ را ترجیح می‌دهید یا صفحه کلید فیزیکی یا حافظه‌های متفاوت مد نظرتان است، حتما گزینه‌ای مناسب برایتان وجود دارد و از همه مهم‌تر شما می‌توانید با بودجه‌های متفاوت به خرید گوشی دلخواه اقدام کنید.
نتیجه
سیستم‌های عامل موبایل هر کدام خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارند و نمی‌توان با صراحت اعلام کرد که یکی برتر از دیگری است؛ اما با توجه به ویژگی‌های هر یک می‌توان تصمیم گرفت برای هر شخص کدام سیستم عامل مناسب‌ترین انتخاب است، زیرا در آخر همه چیز به اولویت، علاقه‌مندی‌ها و سلیقه هر فرد ختم می‌شود. با این که هر سیستم عامل ضعف‌هایی دارد، اما در دنیای امروزی این ضعف‌ها با سرعتی باور نکردنی رو به بهبود هستند و هر سیستم عامل می‌تواند در آینده نزدیک برای هر کاربر بی‌نقص باشد.

شادی در ۲۹ - آبا - ۱۳۹۰

پاسخ دادن