دانشنامه ناریا
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



 ورزش و فعالیت بدنی باعث بهبود کیفیت زندگی‌ می شود

فعالیت بدنی، مفیدتر از حد تصور
همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که ورزش کردن فواید فراوانی بخصوص برای از بین بردن اضطراب و استرس دارد. اگر همه می‌دانند که ورزش اینقدر مفید است، پس چرا اضطراب، بیماری و خستگی در جامعه امروز تا این اندازه رایج است؟ پاسخ ساده است. ما می‌دانیم که باید چه کنیم، اما مشکل اینجاست که آن کار را انجام نمی‌دهیم.

 

افراد دارای اضافه وزن می‌توانند کیفیت زندگی خود را با ۱۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش روزانه تا حد قابل‌توجهی بهبود بخشند. در یک بررسی، ۴۳۰ نفر که در ۴ گروه طبقه‌بندی شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. ۳ گروه اول افرادی بودند که در سطوح متفاوتی به ورزش می‌پرداختند و گروه چهارم هم اصلا ورزش نمی‌کردند. افرادی که بیشترین میزان فعالیت بدنی را داشتند، بیشترین بهبود در کیفیت زندگی‌شان را تجربه کردند و با کاهش میزان ورزش، این بهبود نیز کمتر شد.

 

افرادی که در طول هفته ۱۳۵ تا ۱۵۰ دقیقه ورزش می‌کنند بهبودهای شایانی در سلامت عمومی و سلامت ذهنی و روحی خواهند داشت. ورزش به شما انرژی می‌دهد و باعث می‌شود حس بهتری داشته باشید. در بررسی ۴۳۰ نفر که در بالا ذکر شد، محققان کیفیت زندگی افراد تحت بررسی را قبل و بعد از ۶ ماه ورزش بررسی کردند. بیشتر این افراد طی ۶ ماهه بررسی، از وزن خود کاستند اما رضایتمندی و بهبود کیفیت زندگی که در همه افراد اهل ورزش دیده شد، هیچ ربطی به میزان کاهش وزن آنها نداشت.

 

نقش ورزش در سلامتی

قدری پیاده‌روی روزانه کمک زیادی به سلامت می‌کند. قدم زدن با یک دوست می‌تواند کیفیت زندگی شما را دگرگون کند. ورزش کردن علاوه بر این می‌تواند باعث تقویت استخوان‌ها و افزایش اعتماد به نفس شود. حتی اندکی ورزش هم بهتر از بی‌تحرکی است. ابتدا از مقدار کم شروع کرده و سپس آن را تا ۱۵۰ دقیقه در هفته افزایش دهید.

 

متخصصان معتقدند یکی از بهترین راه‌های مدیریت استرس، ورزش کردن است. ورزش باعث راحتی بدن و ذهن می‌شود، چربی‌ها را می‌سوزاند، سیستم خونرسانی را بهبود می‌بخشد، اکسیژن بیشتری را وارد بدن می‌کند، شانس بیماری را کاهش می‌دهد و فشار خون را کم می‌کند. در شرایط اضطراب، واکنش‌های شیمیایی زیادی در بدن رخ می‌دهد تا در مقابل آنچه به عنوان خطر در ذهن ایجاد شده عکس‌العمل نشان دهد.

 

در ابتدای زندگی بشری، انسان‌های غارنشین در حین حمله حیوانات دچار استرس می‌شدند. آنها بلافاصله قادر به جنگ یا فرار بودند و با این کار اضطراب خود را تخفیف می‌دادند. اما در دنیای امروز ما نباید با خرس یا پلنگ بجنگیم پس چیز زیادی برای مقابله با استرس یا احساسات منفی نداریم. بنابراین ما احساسات ایجاد شده و مشکلات فیزیکی را با خود حمل می‌کنیم. ورزش می‌تواند با ایجاد مفری برای احساسات منفی مثل نگرانی، عصبانیت، افسردگی یا اضطراب به ما کمک کند.

 

شما می‌‌توانید این احساسات را در زمین تنیس، هنگام دویدن یا ورزش‌‌های دیگر تخلیه کنید. ورزش منظم به شما امکان مدیریت احساساتتان را می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا سریع به حالت نرمال و بالانس خود درآید. ورزش، اعتماد به نفس را هم بهبود می‌بخشد. شما به خاطر افزایش انرژی خود احساس اجتماعی‌تر بودن می‌کنید و مثبت‌تر فکر خواهید کرد. اعتماد به نفس شما با انجام مسابقه‌های ورزشی می‌تواند افزایش یابد و به شما احساس دستیابی به هدف را بدهد.

 

متخصصان معتقدند یکی از بهترین راه‌های مدیریت استرس، ورزش کردن است

 

در این میان ورزش‌های هوازی (ایروبیک)‌ فعالیت‌هایی هستند که ماهیچه‌های اصلی بدن را به کار می‌اندازند. این نوع ورزش‌ها، سیستم گردش خون شما را به وسیله افزایش سرعت ضربان قلب، تقویت کرده و اکسیژن بیشتری را به بدن وارد می‌کند. معنای لغوی ایروبیک <با اکسیژن> است و به مفهوم استفاده از اکسیژن برای تولید انرژی ماهیچه‌هاست.
ایروبیک کلید کاهش وزن است چراکه کالری‌هایی را که باعث اضافه شدن چربی در بدن می‌شوند را می‌سوزاند. پس همراه با یک رژیم سالم غذایی، بهترین راه کاهش وزن است. یک پوند چربی بدن معادل ۳۵۰۰‌‌کالری است. برای از دست دادن یک پوند باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید. بهترین راه، انجام حرکات هوازی، به همراه یک رژیم غذایی کم‌کالری است. ایروبیک ماهیچه‌هایی قوی و با انرژی و قدرتمند می‌سازد.

 

چه ورزشی را انتخاب کنیم؟
ورزشی را انتخاب کنید که برایتان لذتبخش باشد و بتوانید حداقل ۳ تا ۵ بار در هفته آن را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید. لازم نیست این ورزش چیز مشکلی باشد؛ می‌تواند به پیاده‌روی در همسایگی منزلتان ختم شود. سعی کنید فعالیت بدنتان را بیشتر کنید؛ مثلا کمی دورتر از مقصد، ماشینتان را پارک کنید، پشت کامپیوتر حرکات کششی انجام دهید و به جای آسانسور از پله استفاده کنید. با خود عهد ببندید حداقل به مدت ۲۱ روز فعالیت بدنی خود را بیشتر کرده و ورزش کنید، اما چرا ۲۱ روز تحقیقات نشان داده که پس از ۲۱ روز که کاری را به طور مداوم انجام دهیم، تبدیل به عادت می‌شود. پس از ۲۱‌روز احساسات خود را یادداشت کنید. حتما سطح استرس شما کاهش یافته و احساس انرژی بیشتری می‌کنید و احتمالا لاغرتر هم شده‌اید.

 

کاهش استرس با ورزش

چند ایده زیر نیز در حین ورزش کردن می‌تواند به کاهش اضطراب‌های شما کمک کند:
به ورزش به عنوان وقت استراحت و تعطیلات نگاه کنید. کودکان برای بزرگ شدن به بازی نیاز دارند و ما نیز به کشش عضلات، تنفس هوای تازه و استراحت از کارهای روزانه و مسوولیت‌هایمان نیازمندیم.
خودتان را از کار جدا کنید. برای این که از کم شدن استرس ناشی از ورزش بهره ببرید، فعالیتی را انتخاب کنید که متفاوت از آن چیزی باشد که در تمام طول روز انجام داده‌اید. مثلا دویدن دنبال فرزندانتان یا بالا و پایین رفتن از پله، شاید به کاهش وزن کمک کند، اما برای کاهش اضطراب کاری نمی‌کند. فعالیت‌هایی را پیدا کنید که ذهن شما را از کارهای روزمره دور کند.
خیلی از مردم از انجام کار ثابت، خسته و بی‌حوصله می‌شوند و آن را ترک می‌کنند. سعی کنید کارهای متنوعی انجام دهید، مثلا یک بار در هفته به کلاس یوگا بروید و دقایقی در روز با یک دوست پیاده‌روی کنید.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به خوبی از مزایای ورزش باخبرید و به آن عمل نمی‌کنید، همین الان تصمیم بگیرید و به آهستگی شروع کنید. سپس آن را افزایش دهید. مطمئن باشید به زودی زود به سلامت و نشاط و آرامش خواهید رسید.

شادی در ۲۷ - دی - ۱۳۹۵

پاسخ دادن