دانشنامه ناریا
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



صنعت ساختمان نسبت به گذشته تغییرات شگرفی کرده است که این به خاطر پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سطح نیاز مردم جامعه می باشد. تکنولوژی باعث شده تا راندمان وسایل و مصالح ساختمانی تا حد قابل توجهی بالاتر از گذشته افزایش پیدا کند و علاوه بر رسالت وجودی خود، این مصالح کاربردها و مزیت های زیادی را برای استفاده کنندگان فراهم آورده اند. با ادامه این بخش از اخبار فناوری همراه ما باشید.

امروزه برخلاف گذشته سطح کیفی محصولات به مقدار قابل توجهی رشد کرده است، برای مثال در گذشته کفپوش های ساختمانی بسیار آسیب پذیر و در مقابل مواد شیمیایی بسیار حساس بودند، اما امروزه مدل های جدیدی از این کفپوش ها به نام اپوکسی وارد بازار شده است که در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارد. از طرفی هزینه نسبی کفپوش های اپوکسی بسیار پایین بوده و مدت زمان بسیار کمی برای نصب آن زمان لازم است.

نوع دیگر نیز کفپوش پلی یورتان است که از مواد بسیار متنوعی تشکیل شده و انعطاف پذیری بالایی دارد، به گونه ای که می توان این کفپوش ها را که عایق الکتریکی هستند، به رسانا بدل کرد و این خود از مزیت های منحصر به فرد این کفپوش هاست. کفپوش پلی یورتان، تحولی بزرگ در صنعت ساختمان است که دارای تنوع بسیار زیاد و رنگ بندی متنوعی نیز هستند. نمونه های جدید این کفپوش ها، این قابلیت را در اختیار ما قرار می دهد که بتوانیم عکس ها و طرح های خود را بر روی آنها تصویرسازی کنیم. بعلاوه طرح های ۳ بعدی این کفوش ها نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. پلی اوره نیز دیگر نوع این کفپوش هاست که بیشتر بخاطر مقاومت بسیار بالایی که در برابر نوفوذ آب دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه دیگر این تغییرات در تکنولوژی که می توان بدان اشاره کرد، ضد حریق است که از ضریب اطمینان بسیار بالایی نسبت به گذشته برخوردار شده است. این ضد حریق ها در برابر آتش بسیار مقاوم بوده و در برخی از موارد حتی تا چهار ساعت می توانند حریق را کنترل و از نشر و پخش آن به دیگر بخش ها جلوگیری کنند.

مواد اولیه موجود در این ضد حریق ها در مقابل حرارت واکنش نشان داده و از خود گازهای خنک کننده آزاد می کنند که در نتیجه زمان لازم را برای خنثی و مهار کردن آتش در اختیار آتش نشان ها قرار می دهد.

در گذشته ضد حریق جزوه مصالح لاکچری محسوب می شد و بسیاری از سازندگان به لزوم و بایدی استفاده از آن پی نبرده بودند اما امروزه این استاندار  جزوء بایدهای سازه های ساختمانی بوده و بدون آن کیفیت فنی و ایمنی سازده در رده پایینی قرار می گیرد.

یا مثال دیگری که می توان اشاره کرد عایق رطوبتی بام است که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در ساختمان ها و پشت بام ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما امروزه بر خلاف رنگ سیاه که گرمای زیادی را به خود جذب می کرد، رنگ این عایق ها به سفید بدل گردیده است و اتلاف انرژی در این محصول به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

از دیگر مزیت های این پوشش ها ضریب نفوذ ناپذیری آنها را می توان نام برد که در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم بوده و برای آب بندی سرویس های داخلی ساختمان از آنها استفاده می شود. همانطور که گفتیم تکنولوژی با پیشرفت سریع خود تحول عظیمی را در عرصه ساختمانی ایجاد کرده است و باعث شده تا در هزینه های اضافی و مضاعف بعدی جلوگیری شود، برخلاف گذشته که برای رسیدن به خواست خود مجبور به تعویض چند باره محصول بودید و در آخر پس از مدت زمان کوتاهی دوباره باید جایگزینی را برای آن یا هزینه را برای تعمیر در نظر می گرفتید.

رنگ نما نیز از دیگر پوشش های ساختمانی است که احتمالا بیشتر با آن آشنا هستید. جنس خاص و مقاوم تر این رنگ نماها در برابر با رنگ های معمولی از مهمترین ویژگی هایی است که می توان به آن اشاره نمود.

در آینده ما شاهد مصالحی خواهیم بود که بالاترین سطح استاندارد را دارا می باشند و ضریب امنیت استفاده کنندگان را بالا برده و امنیت و آرامش را به ارمغان می آورند.

منبع: http://www.jazab98.ir

شادی در ۱۴ - ارد - ۱۳۹۶

دسته

تکنولوژی

برچسب ها

نوشته های همسو

  • No related posts found

پاسخ دادن