دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



شاید شما هم از افرادی هستید که احساس می‌کنید جدیدا بدون دلیل چاق شده اید. افرادی زیادی در هنگام مراجعه به کلینیک های کاهش وزن ذکر می‌نمایند که در ماههای اخیر بدون آن که تغییری در غذای خود داده باشند دچار افزایش وزن شده اند. واقعیت آنست که چاقی و افزایش وزن رخ نخواهد داد مگر آن که تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی سوخت و ساز شما به هم بخورد. اگر شما مراقب کالری دریافتی تان هستید و به انرژی دریافتی خود توجه دارید، پس جای تعجب خواهد بود که وزن شما سیر بالارونده پیدا نماید. عوامل بسیاری هستند که می‌توانند بر وزن شما اثرگذار باشند بدون آن که شما بدان توجه داشته باشید. در اینجا ۸ عامل که منجر به افزایش وزن شما در زمانی که انتظارش را ندارید می‌شود، بیان شده اند.
۱- ممکن است وزن شما به دلیل استرس اضافه گردد.
شما ممکن است به علت تداوم استرس در زندگی … وزن اضافه کنید. بویژه اگر اخیرا بدلیل تغییر شغل و یا شرایط زندگی و یا افزایش حجم کار و مسوولیت تان میزان استرس شما افزایش یافته است. این استرس می‌تواند افزایش بدون دلیل شما را توجیه نماید. بسیاری از افراد، غذا را به عنوان یک تسکین دهنده در استرس هایشان استفاده می‌کنند. ولی این تسلی یافتن برای مدت طولانی ای دوام نمی‌آورد . توصیه اساسی آنست: وقتی که استرس دارید به جای پناه بردن به غذا، از تکنیک های آرامش بخش و ورزش استفاده شود که علاوه بر بهبود وضعیت روانی، کالری را نیز می‌سوزاند و برای سلامتی مفید است.
۲٫ شما ممکن است در اثر درمان های پزشکی و دارو های مصرفی تان ، وزن اضافه کنید.
بسیاری از داروهایی که برای درمان افسردگی، دیابت و اختلالات هورمونی خانمها تجویز می‌شوند می‌توانند منجر به افزایش وزن گردند. هورمون درمانی برای افراد یائسه، و حتی داروهای خوراکی ضد بارداری می‌توانند منجر به افزایش وزن گردند. اگر شما مشکوک هستید به اینکه آیا درمان دارویی تان موجب افزایش وزنتان می‌گردد . با پزشک خود برای امکان تغییر تجویز دارویتان مشورت کنید ولی هرگز بدون توصیه پزشکی داروی مصرفی را قطع یا کم نکنید.
۳٫ شما ممکن است به دلیل بیماریهای زمینه ای، وزن اضافه کنید.
یکی از معمول ترین بیماریهایی که موجب افزایش وزن می‌گردد کم کاری تیروئید است. کمبود هورمون تیروئید می‌تواند موجب کاهش متابولیسم و کاهش اشتها و افزایش وزن گردد. پس باید برای انجام یک تست ساده به منظور تشخیص اینکه آیا کم کاری تیروئید دارید و یا خیر، به پزشک مراجعه کنید.
اختلالات هورمونی در خانمها که معمولا همراه با علائم و تغییرات ظاهری مردانه ( مانند: ریزش موی مردانه و پرمویی) می‌باشد نیز باعث می‌گردد که براحتی وزن شما افزایش یابد.
۴٫ شما ممکن است به دلیل یائسگی، افزایش وزن یابید.
خانمها اغلب در سنین میانسالی که به مرحله یائسگی می‌رسند و حتی قبل از آن به دلیل آن که در این سنین اغلب نسبت به سالهای جوانی شان دارای فعالیت بدنی کمتری هستند، دچار افزایش وزن می‌گردند. همزمان نیز تغییرات هورمونی می‌تواند موجب تحریک اشتها، افسردگی و کم خوابی گردد که در کنار کاهش متابولیسم می‌تواند چاقی را به دنبال داشته باشد.
رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب
۵٫ ریزه خواری مکرر می‌تواند شما را چاق نماید.
خیلی از افراد چاق عادت به خوردن وعده های مفصل ندارند و یا وقتی برای خوردن غذا ندارند ولی به جای آن در طی روز بطور مکرر از تنقلات استفاده می‌نمایند. این تنقلات کم حجم که معمولا همراه با کالری فراوان است نیز از دلایل چاقی بدون دلیل شما هستند.
۶٫ شیفت کاری شب نیز باعث چاقی خواهد بود.
افرادی که شبها در هنگام کار هستند باید دقت نمایند که خوردن در هنگام نیمه شب باعث برهم خوردن متابولیسم و نیز چاقی بی رویه خواهد بود. علاوه بر آن که مطالعات نشان داده اند که بیدار ماندن شبانه حتی بدون خوردن نیز بدلیل تغییرات هورمونی زمینه چاقی را تشدید می‌نماید.
۷٫ عدم تحرک نیز از مهمترین دلایل چاقی است.
خیلی از افراد که شغل اداری دارند می‌گویند که بدون تغییر قابل توجهی در میزان غذایشان داشته باشند بتدریج چاقی شده اند. افزایش سن و نیز کم تحرکی باعث می‌شود استعداد چاقی در شما افزایش یابد. اگر جدیدا با وسیله نقلیه به محل کار خود می‌روید اگر فرصتی برای پیاده روی روزانه ندارید مواظب افزایش وزن خود باشید.
۸٫ بی توجهی به حجم غذا نیز دلیلی بر چاقی بدون دلیل شما خواهد بود.
بعضی از افراد که دچار افزایش وزن می‌شوند، در تخمین حجم غذای مصرفی خود دچار اشتباه هستند. به عبارت دیگر اگرچه حجم بالایی را در روز مصرف می‌کنند اما هنگامی از آنان درباره غذای مصرفی شان پرسیده شود خیلی از غذاهای مصرفی خود را به یاد نمی‌آورند. از طرف دیگر بعضی نسبت به میزان کالری غذایی که استفاده می نمایند و یا اثر چاق کنندگی آن دچار اشتباه بوده که نتیجه آن چیزی نیست جز آن که به چاقی بدون آن که متوجه باشند، مبتلا خواهند شد.

شادی در ۷ - مرد - ۱۳۹۰

پاسخ دادن