دانشنامه ناریا
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



f28f21

در سه ماهه آخر ۲۰۱۴ آیفون ها فروش خیره کننده ای داشتند و سود بالایی را برای شرکت اپل به ارمغان آوردند. با این حال تجارت اپل از همه جهت موفقیت آمیز نبود، زیرا در همان ۳ ماهه آخر سال گذشته آیپدهای این کمپانی نسبت به سال پیش خود یعنی ۲۰۱۳ فروش کمتری داشت. اپل تنها شرکتی نبود که تبلت هایش کم به فروش رفت، شرکت های تحقیقاتی IDC و Canalys اعلام کرده اند که به طور کلی فروش تبلت ها در سرتاسر جهان در سه ماهه اخر ۲۰۱۴ سیر نزولی را طی کرده و فروش آن ها به طور سالانه در این بازه زمانی ۳ ماهه کمتر و کمتر می شود. بر اساس اظهارات هر دو شرکت تحقیقاتی IDC و Canalys سازندگان تبلت های کمتری می فروشند و مردم هم تعداد کمتری از آن ها را می خرند؟ اما دلیل چیست؟ ما به شما می گوییم:
خریداران تبلت با یک بار خریدن این دستگاه تا مدت ها از آن استفاده می کنند
در سال ۲۰۱۲ هیچ تحقیقی در مورد این نشده بود که افراد هر چند وقت یک بار تمایل به آپدیت تبلت های خود می کنند. در حقیقت یک مدت ۱۲ تا ۱۸ ماهه مانند اسمارت فون برای آن تخمین زده شده بود و یا حتی گفته میشد چرخه آپگرید این محصول مانند کامپیوترها طولانی است. اما اکنون اطلاعاتی دقیق تر در این مورد یافت شده است. تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل در رویداد گزارش مالی اخیر گفت: “چرخه آپ گرید تبلت ها طولانی نیست، در حقیقت می توانم بگویم از آیفون ها بیشتر است اما به طور کلی چرخه آپگریدی میان آیفون ها و دستگاه های پی سی دارد “. البته آقای کوک باز هم این اظهارات را قطعی ندانست و گفت که تنها احتمالات نزدیک به واقعیت اند. آقای رانجیت آتال مدیر بخش تحقیقاتی گارتنر هم گفت: “عمر تبلت ها بیشتر شده است زیرا دست به دست میان اعضای خانواده می چرخد و به روز رسانی ها سر موعد خود بر روی ان ها انجام می گردد و همین باعث می شود این دستگاه برای کاربران بیشتر کار کند”.

محبوبیت اسمارت فون های مجهز به نمایشگرهای بزرگ
رشد تدریجی و اکنون کاهش فروش تبلت ها در حقیقت به دلیل ظهور و درخشش همزمان فبلت هاست. فبلت ها اسمارت فون هایی هستند که از نمایشگرهایی بزرگ تر از حد معمول تعبیه شده در گوشی های همراه برخوردارند. فبلت ها بیشتر اندرویدی بودند تا زمانی که اپل نیز در پاییز ۲۰۱۴ از دو آیفون ۶ و ۶ پلاس خود پرده برداشت. از آن جهت که این نوع اسمارت فون ها قادر به انجام تمامی کارهایی که پیش از با تبلت ها صورت می گرفت می باشند دیگر افراد کمتر به تبلت ها حس نیاز دارند. در واقع باید گفت مرز میان فبلت و تبلت بسیار باریک شده است و دیگر تفاوت چندانی میان این دو گروه به چشم نمی خورد. شرکت Canalys تخمین می زند که در سه ماهه آخر ۲۰۱۴، تبلت های ۷ اینچی نیمی از فروش تبلت های اندرویدی را در برداشته است. این شرکت خاطرنشان می کند که همین تبلت های ۷ اینچی هستند که از همه بیشتر در معرض خطر از سوی فبلت ها با نمایشگرهای بزرگ می باشند. حتی آیپدها که از میان تبلت ها طرفداران خاص خود را داشت و همیشه از آن استقبال می شد هم در ماه های آخر ۲۰۱۴ فروش خوبی نداشت که دلیلش هم شوق برای خریدن دو آیفون ۶ و ۶ پلاس اپل بود.

لپ تاپ ها هم رقیب بزرگی هستند
به گزارش گاردین، هر طبقه بندی محصول جدید که می آید باید طبقه بندی محصول دیگر را مغلوب خود کند. در مورد تبلت ها هم باید بگوییم در سال ۲۰۱۰ این کار را با نت بوک ها کردند. با این وجود، لپ تاپ های بزرگ تر در چند سال اخیر ثابت کرده اند که رقیب سرسختی برای تبلت ها هستند. در سه ماهه آخر ۲۰۱۴ فروش آیپدهای اپل به شدت افت کرده و اما لپ تاپ های مک آن رشدی خیره کننده داشت که تیم کوک در همان زمان گفت: “فکر میکنم مشتریان ما مک ها را به آیپدهایمان ترجیح داده اند” . وجود کرومبوک های ارزان قیمت و همچنین لپ تاپ های ویندوزی با موتور جست و جوی بینگ نیز در سال ۲۰۱۴ فروش تبلت ها را کم رونق کردند.

سامسونگ و آمازون در تکاپو
شرکت اپل تنها سازنده تبلتی نبود که در سه ماهه آخر ۲۰۱۴ با کاهش فروش نسبت به سال ۲۰۱۳ مواجه شد. تخمین زده شده است که فروش تبلت های سامسونگ هم ۱۸٫۴ درصد افت داشته است و حتی تلاش این شرکت برای ارائه تبلت های اندرویدی گران هم نتوانست سوداوری خوبی را به همراه داشته باشد. شرکت آمازون هم در این سه ماهه فروش خوبی از تبلت های خود نداشت. شاید گران تر کردن این تبلت ها هم دلیل برای نخریدن شان باشد، اینطور نیست؟

عدم نواوری
تئوری آخر هم می تواند این باشد که شاید بکارگیری نوآوری در ساخت تبلت ها به بن بست رسیده است. دیگر کمتر روی بخش سخت افزاری تبلت ها خلاقیت و نواوری به کارگرفته می شود و شرکت ها تنها مدل های قبلی خود را کمی تغییر جزئی داده و محصول جدید خود را تحت عنوان مدل ارتقا یافته فلان مدل قبلی روانه بازار میکنند. حال هنوز کسی نمی داند نواوری در تبلت باید چگونه باشد. در کنار ظاهری نواورانه ابتکار به خرج دادن در بخش نرم افزای نیز شاید بتواند تا حدی جبران مافات کند. برای مثال اینکه شرکت اپل میتواند دستیار دیجیتال صوتی سیری خود را کمی پیشرفته تر کند و یا ابزاری ارائه شود که بواسطه آن تبلت ها بتوانند قلب تپنده ای برای یک خانه هوشمند به حساب بیایند.

منبع:داده پرداز رایانه متین

شادی در ۶ - اسف - ۱۳۹۳

پاسخ دادن