دانشنامه ناریا
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت اروست که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند که با اقدامات و پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، دهیاری اروست و همچنین مدیر عامل وقت شرکت تعاونی این روستا به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و طبق جغرافیای سیاسی وزارت محترم کشور در محدوده روستای اروست که تفاوت شکوهش با قله اورست در جابجایی دو حرف “واو” است و “ر” واقع شده است. روستای تاریخی و زیبای اروست با وسعت زیادش از چندین محله قدیمی تشکیل شده است که سورت نیز یکی از آنها است. متاسفانه در برخی از سایتها مشاهده شده است که از واژه جعلی روستای سورت استفاده کرده اند که اشتباه است چرا که روستایی بدین نام وجود خارجی ندارد! همچنین ادعای روستاهای اطراف مبنی بر مالکیت این چشمه ها نیز کاملا بی اساس است و در اصل نام چندین و چند هزار ساله آن باداب اروست می باشد. باداب سورت نیز به معنی شدت اثر آب گاز دار است که در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می گویند که البته نام برند آن چشمه های قصر طلایی اروست می باشد. این اثر زیبا و دیدنی از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده ‌‌‌‌‌از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد، از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است. چشمه های اسرار آمیز سورت اروست مشتمل بر دو چشمه با آب های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ بو مزه می باشند. یکی از این چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای دریاچه ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب تنی استفاده می شود و جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است.

3

در قسمتی از این دریاچه حفره ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد (جهت اطلاعات بیشتر به انتهای همین صفحه مراجعه فرمایید). همچنین این چشمه به علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمیزند. چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه است که به صورت دائمی و نشتی می باشد و در اطراف دهانه چشمه کمی رسوب اکسید آهن نشسته است که به اکسیر حیات معروف است. آب های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی دهها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ های نارنجی، زرد، قرمز و طلایی در اندازه های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است. چشمه باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شکل گرفته است. البته این چشمه بسیار جوان است چرا که اگر چشمه های سورت را پیاده صدها متر به سمت شمال طی مسیر کنید در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که صدها سال است خشک شده است اما آثار بسیار زیبایی از آن باقی است به طوریکه اگر این چشمه جوشان بود بدون شک جزو عجایب هستی به شمار می رفت. باداب سورت به همین دو مکان ختم نمی شود. مکان دیگری به نام باداب سورت کوچک که به شورسر معروف است نیز وجود دارد.

4

این چشمه از نظر وسعت بسیار کوچک است و در منطقه ایی در روستای اروست واقع است و خواص درمانی بسیار خوبی نسبت به دیگر چشمه ها دارد. در مجموع در حریم روستای اروست سه باداب سورت با موقعیت های جغرافیایی مختلف وجود دارد که هر کدام از چندین چشمه تشکیل شده است. دیدار از چشمه و حوضچه های باداب سورت مخصوصا در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند و چشمان کنجکاو و حقیقت جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست ها مبهوت و خیره می ماند. خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه های تحسین برانگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می گذارد که این چشم اندازهای چشم نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می خواند. پر بازدید ترین زمان، فصل بهار و تابستان است. چراکه در فصل بهار این منطقه بسیار سر سبز و خرم است و فصل تابستان نیز زمان خوبی برای آبتنی در این حوضچه های زیبا و سرشار از مواد معدنی می باشد. در ضمن امکانات رفاهی از جمله دهکده سلامت٬ خانه پرندگان٬ پیست اسکی٬ تله کابین، سرویس بهداشتی و … نیز در نزدیکی چشمه ها در آینده ایجاد خواهد شد.

6

توضیحات:

– باداب یا باد آب به معنی آب گاز دار است.

– سورت که نام یکی از محله های قدیمی اروست می باشد به معنای شدت اثر است.

توجه: مشابه چشمه های باداب سورت روستای اروست در کشور های خارجی هم وجود دارد که آن کشورها عبارتند از:

۱- آمریکا

۲- نیوزیلند

۳- ترکیه

نکته: در کشور آمریکا این اثر به هیچ عنوان پلکانی نبوده و فقط شباهت کمی به چشمه های اروست دارد. در کشور نیوزیلند هم این اثر از بین رفته و فقط در کتاب های تاریخی تصاویری از آن موجود است. در کشور ترکیه مشابه این چشمه ها با نام پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی وجود دارد که نسبت به چشمه های اروست خواص درمانی کمتری دارد و در زبان محلی به آن قلعه سفید یا قصر سفید می گویند که البته به علت اینکه منطقه آزاد گردشگری است و همچنین وسعت زیادی دارد گردشگران زیادی را جذب خود می کند. ما نیز نام برند چشمه های باداب سورت اروست را به علت طلایی رنگ بودن، قصر طلایی انتخاب کرده ایم. البته این امر به معنای وجود کاخ در کنار چشمه ها نمی باشد! در مجموع چشمه های اروست با توجه به ویژگی هایش در دنیا بی نظیر است. خودتان مقایسه کنید!

شادی در ۱۲ - مرد - ۱۳۹۳

پاسخ دادن