دانشنامه ناریا
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



fbhoshdar

پا گذاشتن به قلمرو شبکه اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک یک قانون کلی دارد، از حریم خصوصی دیگر خبری نیست. شاید تنظیم ها و گزینه هایی برای محدود کردن دسترسی دیگران به اطلاعات شخصی کاربر در نظر گرفته شده باشد، اما در عین حال راه های زیادی برای دور زدن بعضی از این تنظیم ها وجود دارد.

طبیعت شبکه اجتماعی اشتراک گذاری اطلاعات است و سیر تکاملی آن نیز رو به سوی تسهیل کردن روند اشتراک گذاری است. از این رو افرادی که از دسترسی دیگران به اطلاعات خصوصی شان، هرچقدر هم که ساده و بی اهمیت باشد، چندان دل خوشی ندارند باید قید عضویت در شبکه های اجتماعی را بزنند یا با انجام چند ترفند، دسترسی غریبه ها به این اطلاعات را نه غیرممکن، بلکه محدود کنند.

البته نباید فراموش کرد براساس افشاگری های اخیر یکی از ماموران اطلاعاتی آمریکا، ایالات متحده بر همه فعالیت های آنلاین کاربران در اینترنت نظارت دارد، به بیان دیگر هر چقدر هم ایمنی را رعایت کنید، در نهایت هنوز کسی در حال تماشای فعالیت های آنلاین شماست.

اقدام جدید فیسبوک در تغییر دادن تنظیمات حریم خصوصی این شبکه، پنهان باقی ماندن در این شبکه را از گذشته نیز دشوارتر کرده است. تا پیش از این کاربران می توانستند حساب کاربری خود را از سرویس جستجوی این شبکه پنهان کنند تا توسط دیگر کاربران قابل جستجو نباشند، اما فیسبوک قصد دارد این گزینه را از تنظیمات خود حذف کند. فیسبوک می گوید این تغییر تنها ممکن است درصد بسیار کوچک و تک رقمی از کاربرانش را آزرده خاطر سازد و تحت تاثیر قرار دهد، اما با توجه به این که فیسبوک در حال حاضر ۲/۱میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد، چنین تغییری احتمالا به اعتراض بیش از صد میلیون کاربر منجر خواهد شد.

با این همه در چنین شرایطی نیز می توان با رعایت چند نکته از دسترسی افرادی که مورد تائید کاربر نیستند به اطلاعات خصوصی ممانعت کرد.

تصاویرتان را پنهان کنید!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد تصویر آن روی صفحه فیسبوک گذاشته و نام شما نیز ضمیمه تصویر شده است، به این شکل همه براحتی می توانند آن تصویر ناخوشایند یا خوشایند از شما را براحتی ببینند. اگرچه آب رفته را نمی توان به جوی بازگرداند، اما اگر زود متوجه شده باشید، می توانید از مشاهده عکس مورد نظر توسط افراد بیشتری جلوگیری کنید. راهش این است که برچسب نام خود را بردارید تا دوستان شما قادر به مشاهده آن نباشند. هرچند این به معنای حذف عکس نیست و عکس در صفحه شخصی که آن را به اشتراک گذاشته، همچنان وجود دارد.

همچنین می توانید در قسمت تنظیمات صفحه، افرادی که می توانند به تصاویری که نام شما بر آنها ضمیمه شده دسترسی داشته باشند، مشخص کنید. حداکثر ایمنی در این بخش تنظیم صفحه به شکلی است که تنها خودتان قادر به مشاهده پست ها یا تصاویر باشید یا افرادی خاص برای دسترسی به صفحه شما انتخاب شوند.

هر درخواست دوستی را نپذیرید!
بسیاری از افراد دوست ندارند همکاران یا افرادی را که با محل کار آنها ارتباط دارند در فیسبوک به عنوان دوست، داشته باشند. برای مثال پزشکان نسبت به بیمارانشان یا معلم ها نسبت به شاگردانشان چنین رویکردی دارند. این مرز و محدوده را نیز می توان در فیسبوک براحتی تعیین کرد. در بخش حریم خصوصی تنظیمات فیسبوک می توان براحتی افرادی را که می توانند با کاربر تماس برقرار کنند، مشخص کرد. به این شکل دیگران هرگز قادر به ارسال درخواست دوستی در فیسبوک نخواهند بود. کاربر همچنین می تواند افرادی که اجازه جستجو از طریق آدرس ایمیل وی را دارند نیز مشخص کند تا به این شکل از دسترسی به لینک حساب کاربریش در موتور جستجوی گوگل جلوگیری کند.

دوستان دوستان تان را محدود کنید!
در صورتی که در بخش تنظیمات فیسبوکی خود به دوستان دوستان خود اجازه داده اید به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند، باید انتظار داشته باشید زمانی برای مصاحبه کاری به شرکتی مراجعه می کنید، فرد مصاحبه کننده بسیار بیشتر از آنچه شما قصد دارید درباره خود بگویید، از شما بداند! بررسی حساب های کاربری فیسبوک پیش از استخدام افراد امروزه در سراسر جهان به روندی رایج تبدیل شده و می تواند در برخی موارد دردسرساز هم باشد. برای محدود کردن دسترسی افراد غریبه به حریم خصوصی در فیسبوک کافی است مرز دسترسی به این اطلاعات را تنگ تر کنید و تنها به دوستان یا تنها به خود اجازه دسترسی به اطلاعات فیسبوکی تان را بدهید. البته بهتر است بدانید این تغییر تنها روی پست های آینده در فیسبوک اثرگذار خواهد بود و آنچه در گذشته انجام داده اید را تغییر نخواهد داد. تغییر دادن اعمال گذشته در فیسبوک کمی زمانگیر است و باید محدوده دسترسی هر پست به صورت مجزا تغییر داده شود.

اجازه ردیابی خودتان را به کلاهبرداران ندهید!
فیسبوک براحتی کاربرانش را تعقیب می کند و زمانی که یک کاربر از طریق تلفن همراهش در فیسبوک فعالیتی انجام دهد، موقعیتش مشخص خواهد شد و اگر آن مکان خانه فرد نباشد، همه مطلع خواهند شد که کاربر در خانه حضور ندارد؛ اطلاعاتی که بارها و بارها در کشورهای مختلف مورد استفاده سارقان قرار گرفته است. این اطلاعات را می توان براحتی از روی پست های فیسبوکی برداشت و از طریق بخش تنظیماتی که در کنار پست ها وجود دارد، بخش موقعیت یابی را غیرفعال کرد. با درخواست بازبینی پست های دیگران درباره کاربر نیز می توان از افشا شدن موقعیت توسط دیگران جلوگیری کرد. در کنار این تنظیمات نکات کوچکی نیز وجود دارد که آگاهی از آنها می تواند در حفظ حریم خصوصی کاربر بسیار کلیدی باشد:

محدود کردن دسترسی به فهرست دوستان
فیسبوک اکنون به کاربران اجازه می دهد فهرست دوستان خود را پنهان کنند. لینک نمایش دوستان از نتایج جستجو در فیسبوک حذف شده و کاربران می توانند لیست دوستان خود را روی صفحه اصلی کاربری خود پنهان کنند.

کنترل دسترسی به محتوا
همان طور که گفته شد کاربر می تواند دسترسی به کوچک ترین مطلب یا اطلاعاتی را که روی فیسبوک قرار می دهد، کنترل کند. به محض این که تنظیم دسترسی به محتوا در فیسبوک تغییر پیدا کند، کاربر در زمان پست کردن مطالب جدید دستورالعملی درباره چگونگی استفاده از کنترل جدید دریافت خواهد کرد.

کنترل دسترسی افراد
در بخش اطلاعات تماس ها در تنظیمات فیسبوک نیز کاربران می توانند براحتی و با انجام چند تغییر فهرستی از افرادی را که می توانند یا نمی توانند با او ارتباط برقرار کنند، تعیین کند و به این شکل از مزاحمت های احتمالی در آینده خلاصی پیدا کند.

همه کس و همه جا
این گزینه در تنظیمات فیسبوک دقیقا به معنی این است که هر کسی می تواند به اطلاعات خصوصی کاربر دسترسی داشته باشد. این گزینه ضعیف ترین حالت ممکن در تنظیمات حریم خصوصی به شمار می رود و به هر فردی که در فیسبوک عضویت داشته باشد امکان می دهد میان اطلاعات کاربر تجسس و کنکاش کند.

شادی در ۲۶ - آذر - ۱۳۹۲

پاسخ دادن