دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



بعد از تعطیلات سه ماهه بار دیگر تنور رقابت‌های فوتبال در ایران با شروع چهاردهمین دوره لیگ ‌برتر داغ خواهد شد، رقابت‌هایی که انتظار می‌رود بعد از جام‌جهانی‌ ۲۰۱۴ بار دیگر شور و اشتیاق را به جمع فوتبال‌دوستان کشورمان بازگرداند.

در فاصله چند روز تا هفته اول این رقابت‌ها همه باشگاه‌ها و عوامل برگزاری و اجرایی مسابقات، آخرین تلاش‌ها برای حضور موفق و برگزاری منظم مسابقات را انجام می‌دهند اما در این بین پنجره نقل و انتقالات تابستانی این فصل، خود قصه‌ای متفاوت داشت چون باعث جابه‌جایی ستاره‌های بسیاری بین ۱۶ تیم حاضر در این فصل شد.

با توجه به اینکه مسابقات از چند روز دیگر رسماً استارت خواهد خورد، بد ندیدیم به سراغ ۱۴ ستاره آسمان لیگ چهاردهم برویم، بازیکنانی که بعضاً هزینه‌های گزافی روی دست باشگاه‌های خود گذاشتند به این امید که فصلی درخشان برای طرفداران آنها رقم بخورد. البته در این بین رفتن به جمع مسافران ایران به جام ملت‌های آسیا هم می‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای این بازیکنان گران‌قیمت باشد تا درخشش بیشتری از خود نشان داده و لیگ را جذاب‌تر کنند.

سید مهدی رحمتی (پیکان)

دروازه‌بان شماره یک سال‌های گذشته استقلال در تصمیمی غیرمنتظره از جمع آبی‌پوشان جدا و راهی پیکان شد تا عجیب‌ترین انتقال فصل رقم بخورد. کاپیتان استقلال با توجه به اختلافاتی که با کادرفنی این تیم پیدا کرد، نتوانست با شرایط موجود کنار بیاید از همین‌رو با دریافت پیشنهادی مناسب تمامی مصائب پوشیدن پیراهن تیم تازه صعود کرده پیکان را به جان خرید تا پرسر و صدا‌ترین نقل و انتقال را رقم بزند. حالا پیکانی‌ها امیدوارند با در اختیار داشتن یکی از بهترین گلرهای لیگ ‌برتر این بار دیگر کابوس سقوط را بالای سر خود نبینند و در عین حال نتایج قابل قبول‌تری به ثبت برسانند. مهدی رحمتی اگر مثل سال‌های قبل در شرایط روحی و روانی خوبی باشد قطعاً می‌تواند در راه رسیدن به هدف پیکانی‌ها تأثیر مثبت بگذارد.

خسرو حیدری (استقلال)

بدون‌شک یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان استقلال در فصول گذشته خسرو حیدری بود، بازیکنی که بیشتر بار تهاجمی این تیم از کناره‌های زمین را به دوش کشید و هر وقت سرحال و روی فرم بود استقلال راحت‌تر به هدفش می‌رسید. افت فاحش در فصل قبل باعث شد نگاه‌ها به این بازیکن تغییر کند اما با این حال باز هم باید خسرو را یکی از ستاره‌های استقلال در لیگ چهاردهم نامید به خصوص که این بازیکن پاسور، دیگر مصدومیت‌های فصل قبل را به همراه خود نمی‌بیند و انگیزه‌های فراوانی هم دارد تا جایگاه ثابتش در تیم‌ملی برای جام ملت‌های آسیا را بازپس بگیرد و این امر هم میسر نمی‌شود مگر اینکه خسرو در لیگ چهاردهم هم مرد اول استقلال نام بگیرد.

امید ابراهیمی (استقلال تهران)

بسیاری از کارشناسان، امید ابراهیمی را شاه‌ماهی بازار نقل و انتقالات تابستانی می‌نامیدند، بازیکنی که در عین گمنامی توسط خود امیر قلعه‌نویی به جمع ستاره‌های سپاهان اضافه شد و با اعتماد به نفس بالا، خودش را در فوتبال ایران مطرح کرد. قابلیت‌های فنی او به قدری بالا بود که کارلوس کروش هم بعد از بازگشت از جام‌جهانی‌ تنها افسوسی که داشت نبردن امید به برزیل بود، از همین‌رو می‌توان ابراهیمی را ستاره جدید میانه میدان استقلال نامید. قلعه‌نویی با جذب امید با یک تیر، دو هدف را نشانه رفت، اول تضعیف سپاهان به عنوان یکی از رقبای جدی در راه قهرمانی، دوم مستحکم کردن خط میانی استقلال که فصل قبل پاشنه آشیل این تیم بود. قرار گرفتن امید ابراهیمی در کنار آندو خود این ادعا را به اثبات می‌رساند.

دروازه‌بان شماره یک سال‌های گذشته استقلال در تصمیمی غیرمنتظره از جمع آبی‌پوشان جدا و راهی پیکان شد تا عجیب‌ترین انتقال فصل رقم بخورد. کاپیتان استقلال با توجه به اختلافاتی که با کادرفنی این تیم پیدا کرد، نتوانست با شرایط موجود کنار بیاید از همین‌رو با دریافت پیشنهادی مناسب تمامی مصائب پوشیدن پیراهن تیم تازه صعود کرده پیکان را به جان خرید تا پرسر و صدا‌ترین نقل و انتقال را رقم بزند

احسان حاج‌صفی (سپاهان اصفهان)

همه منتظر بودند تا بعد از بازی‌های خوب در جام‌جهانی‌ حاج‌صفی هم به جمع لژیونرهای اروپایی فوتبال ایران اضافه شود به خصوص که برخلاف اکثر ملی‌پوشان کشورمان از شرایط سنی قابل قبول‌تری هم برخوردار بود اما در میان تمام گمانه‌زنی‌ها هیچ باشگاه اروپایی‌ای برای جذب احسان پا پیش نگذاشت تا سپاهانی‌ها از این اتفاق به نفع خود سود برده و قرارداد حاج‌صفی را تمدید کنند. زلاتکو کرانچار با ماندن حاج‌صفی می‌تواند حساب ویژه‌ای روی توانایی‌های این بازیکن چپ‌پا و چندپسته باز کند چون هم تجارب و اعتماد به نفس احسان بیشتر شده و هم اینکه رقبا از این بازیکن هراس دارند. حاج‌صفی که خوب می‌داند در تیم کروش جایگاه ثابتی پیدا کرده باید تا آغاز جام ملت‌های آسیا فرم مطلوب خود را حفظ کند و این به سود سپاهان خواهد بود.

رضا نوروزی (پرسپولیس)

تنها دلخوشی و خبر خوشی که طرفداران پرسپولیس در نقل و انتقالات تابستانی داشتند، حضور رضا نوروزی در خط حمله این تیم بود، مهاجمی با قابلیت‌های فراوان که می‌تواند مشکلات گلزنی سرخپوشان پایتخت را تا حدود زیادی حل کند. آقای گل سابق لیگ ‌برتر در روزهایی که پرسپولیس اسیر حواشی و جدا شدن ستاره‌هایش بود با این هدف شماره ۱۰ را برتن کرد که راه را برای قهرمانی پرسپولیس هموار کند اما ستاره ماندن او در جمع سرخپوشان بستگی به نشان دادن قابلیت‌هایش در این تیم پرطرفدار دارد. رضا نوروزی اگر همان مهاجم فولاد، نفت و… باشد قطعاً در لیگ چهاردهم همه نگاه‌های طرفداران پرسپولیس را به خود معطوف کرده و مدعی اول آقای گلی دوباره نیز خواهد بود.

رضا عنایتی (پدیده مشهد)

در میان تمام خریدهایی که تیم تازه صعود کرده پدیده انجام داد، باید حضور رضا عنایتی در تیم زادگاهش را مهمترین اتفاق نامید چون این مهاجم گلزن با وجود بالا رفتن سن، هنوز هم از شور و هیجانی همچون یک بازیکن جوان برخوردار است. رضا عنایتی بدون‌شک سرشناس‌ترین ستاره تنها نماینده خراسان در لیگ چهاردهم خواهد بود و مشهدی‌ها امیدوارند با شم گلزنی بالای این بازیکن پابه‌سن گذاشته اما با انگیزه بتوانند در لیگ‌ برتر بمانند و جایگاه در خور شأنی پیدا کنند. دندان پوسیده استقلال که به آرزویش برای بازگشت به این تیم و خداحافظی با پیراهن آبی نرسید! حالا می‌خواهد دین خود را به فوتبال شهر زادگاهش ادا کند و این امر میسر نمی‌شود مگر با گلزنی‌های او در لیگ چهاردهم.

احمد آل‌نعمه (تراکتورسازی تبریز)

تبریزی‌ها که در بازار نقل و انتقالات به توفیق چندانی دست نیافته بودند در آخرین روزها پای احمد آل‌نعمه را به تیم‌شان باز کردند و با قراردادی سنگین او را دوباره سرخپوش کردند تا به وضعیت خط دفاعی خود سرو سامان بدهند. آل‌نعمه بعد از بازگشت از جام‌جهانی‌ ۲۰۱۴ به یکی از سوژه‌های اصلی بازار نقل و انتقالات تبدیل شد چون فوتبال ایران روزهای قحطی مدافع وسط خوب را تجربه می‌کند و داشتن بازیکنی با توانایی‌های آل‌نعمه برای هر تیمی نعمت محسوب می‌شود. به هر ترتیب در لیگ چهاردهم این مدافع خوزستانی را باید یکی از ستاره‌های تراکتور نامید به خصوص که ساختار تدافعی تیم توسط رسول خطیبی کاملاً تغییر کرد.

مازیار زارع (ملوان انزلی)

در میان تمام جوانان جویای نامی که در ملوان دور هم جمع شده‌اند تا فصل درخشان دیگری برای انزلی‌چی‌ها رقم بزنند حضور مازیار زارع پرتجربه می‌تواند نقطه قوتی برای قوی سپید تلقی شود. کاپیتان ملوانان حالا یکی از بزرگان تیمش قلمداد می‌شود و در این بین نصرت ایراندوست هم روی رهبری داخل مستطیل سبز این بازیکن برای تکرار موفقیت‌های فصل قبل حساب باز کرده که باید دید زارع می‌تواند در حد و اندازه‌های یک ستاره لیگ ‌برتری ظاهر شود یا… نکته جالب در ارتباط با کاپیتان ملوان این است که کارلوس کروش هم اعتقاد ویژه‌ای به او دارد و هیچ بعید نیست درخشش در ترکیب ملوان راه سفر او به جام ملت‌ها را فراهم کند.

محمدرضا خلعتبری (سپاهان)

فصل بد او با جا ماندن از لیست مسافران جام‌جهانی‌ تکمیل شد تا بدترین خاطرات فوتبالی‌‌اش در زمان پوشیدن پیراهن پرسپولیس برایش به ثبت برسد. شاید همین امر دلیلی شد تا خلعتبری استارت جدایی و کوچ دوباره به نصف جهان را بزند با این امید که بار دیگر به سوگلی تیم‌ملی تبدیل شود. مهاجم ریزنقش و تکنیکی فوتبال کشورمان با پوشیدن دوباره پیراهن سپاهان مرد اول خط حمله این تیم لقب خواهد گرفت، با این امید که بتواند روزهای خوب حضورش در نصف جهان را تکرار کند. خلعت فوتبال ایران نه تنها برگشته که ستاره سپاهانی‌ها در لیگ چهاردهم باشد بلکه برای جام ملت‌های آسیا و به‌دست‌آوردن دوباره دل کروش هم نقشه‌های زیادی در سر دارد که همه به سود سپاهان خواهد بود.

آندرانیک تیموریان (استقلال تهران)

یکی از ستاره‌های تیم‌ملی در جام‌جهانی‌ ۲۰۱۴ برزیل با وجود تمام اخباری که در ارتباط با حضورش در تیم‌های قطری به گوش می‌رسید، در نهایت قراردادش را با استقلال تمدید کرد تا در لیگ چهاردهم هم ستاره استقلالی‌ها معرفی شود. آندو بدون‌شک برای امیر قلعه‌نویی مهره‌ای کلیدی و وزنه‌ای در میانه میدان خواهد بود، آن هم با آن خصوصیات فنی و جنگندگی مثال‌زدنی‌ای که دارد. البته عمده نگرانی طرفداران استقلال برای فصل آتی به خشونت بیش از حد این ستاره ارمنی در مستطیل سبز بازمی‌گردد اما با تمام این اوصاف می‌توان گفت ماندن تیموریان در لیگ ‌برتر ایران به جذابیت بازی‌ها کمک شایانی خواهد کرد. آندو سوای از تمام خصوصیات فردی فصل قبل با شوت‌های دیدنی خود زمینه‌ساز گل‌های زیبایی شد که استقلالی‌ها امیدوارند این فصل هم تکرار شود.

پیام صادقیان (پرسپولیس)

در اولین سال حضورش در ترکیب پرسپولیس به ستاره بی‌چون و چرای این تیم تبدیل شد و نشان داد اگر قدر خودش و توانایی‌هایش را بداند، می‌تواند به ستاره‌ای بی‌جانشین در میانه میدان سرخپوشان تبدیل شود. پیام اگر بتواند جلوی حاشیه‌های ویران‌کننده فوتبالش را بگیرد قطعاً ستاره بزرگ این فصل پرسپولیس خواهد بود اما در صورتی که نتواند کنترلی روی اعصاب خود در داخل مستطیل سبز و یا بیرون از زمین داشته باشد آن‌وقت اتفاقات تأسفباری برایش رخ خواهد داد. با این حال پرسپولیسی‌ها امیدوارند درخشش او در لیگ چهاردهم به نوعی ضعف این تیم در نقل و انتقالات را جبران کند. برای خود صادقیان هم این بهترین فرصت است تا زمینه ورودش به تیم‌ملی برای جام ملت‌های آسیا را هموار سازد.

حامد لک (تراکتورسازی تبریز)

در روزهایی که بسیاری از ستاره‌های سرشناس، اردوی تراکتور را ترک کردند و مسئولان باشگاه دل به جوان‌ها بستند، ماندن حامد لک در درون دروازه این تیم می‌تواند غنیمتی باشد. دروازه‌بان جوان تبریزی‌ها می‌تواند به عنوان یکی از ستاره‌های تراکتور در لیگ چهاردهم بدرخشد چون هم توانایی و قابلیتش را دارد هم اینکه زمینه برای این درخشش برایش فراهم شده است. حامد لک که در جام شهدا هم نشان داد مهره‌ای کلیدی در تیم تراکتور است مسلماً قابلیت تبدیل شدن به یکی از ستاره‌های لیگ ‌برتر ایران را دارد، اتفاقی که زمینه نزدیک شدن او به چهارچوب دروازه تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا را فراهم خواهد کرد تا تنور رقابت در اردوی تیم‌ملی هم داغ شود.

عمده نگرانی طرفداران استقلال برای فصل آتی به خشونت بیش از حد این ستاره ارمنی در مستطیل سبز بازمی‌گردد اما با تمام این اوصاف می‌توان گفت ماندن تیموریان در لیگ ‌برتر ایران به جذابیت بازی‌ها کمک شایانی خواهد کرد. آندو سوای از تمام خصوصیات فردی فصل قبل با شوت‌های دیدنی خود زمینه‌ساز گل‌های زیبایی شد که استقلالی‌ها امیدوارند این فصل هم تکرار شود

بختیار رحمانی (فولاد خوزستان)

بختیار رحمانی کلیدی‌ترین بازیکن فولاد در راه قهرمانی لیگ‌برتر در فصل گذشته بود، بازیکنی که با بازی‌های درخشانش مسافر جام‌جهانی‌ شد و اتفاقاً مشتریان زیادی هم در بازار تابستانی برای خود پیدا کرد اما به هر زحمتی بود اهوازی‌ها کاپیتان تأثیرگذار خود را حفظ کردند تا دراگان اسکوچیچ برنامه‌های تاکتیکی‌‌اش را بر پایه این بازیکن بنا بگذارد. بختیار که در هفته‌های گذشته با حاشیه‌هایی پیرامون بحث معافیت خدمت سربازی‌‌اش روبه‌رو شد، این فصل هم می‌تواند با عملکرد خوب خود پایه‌گذار ادامه روند رو به رشد فولاد در فوتبال ایران باشد به خصوص که خوزستانی‌ها در نقل و انتقالات عملکرد چندان امیدوارکننده‌ای نداشتند و بیشتر روی داشته‌های خود حساب باز کردند که ستاره آنها بختیار رحمانی بود.

قاسم حدادی‌فر (ذوب‌آهن اصفهان)

این بازیکن ملی‌پوش هم از آن دست بازیکنانی بود که در نقل و انتقالات، مشتریان دست به نقد زیادی داشت از جمله علی دایی و پرسپولیس اما در نهایت تصمیم گرفت به حضور چندین ساله‌‌اش در ذوب‌آهن ادامه داده و زیر نظر یحیی وارد لیگ چهاردهم شود. قاسم حدادی‌فر که نوع فوتبالش به دل خیلی از فوتبال‌دوستان می‌نشیند، مسلماً در این فصل هم ستاره ذوبی‌ها لقب خواهد گرفت و گل‌محمدی هم تمام برنامه‌های تاکتیکی‌‌اش را روی کاکل این هافبک خلاق و طراح پایه‌ریزی می‌کند. قاسم که تجربه حضور در جام‌جهانی‌ را هم به کارنامه خود اضافه کرده، بدون‌شک کلیدی‌ترین مهره ذوب‌آهن خواهد بود و تمام رقبای این تیم اصفهانی برای مهار او نقشه خواهند کشید.

شادی در ۴ - مرد - ۱۳۹۳

پاسخ دادن