دانشنامه ناریا
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



hamsar

در این مقاله به چگونگی اصلاح مردان می پردازیم .منظور از جمله « اصلاح نکردن آقایون ، به اصلاح نکردن آنهاست» این نیست که آقایون برعیب خودشان باقی بمانند وهیچ کوششی براصلاح خود نکنند.

بلکه بیان این است که همسران ، شرایطی در منزل فراهم نمایند که مردان بتوانند دست به اصلاح خود بزنند ! بانوان ، با فراهم نمودن فضایی مملو از محبت وعشق به مردان قدرت تغییر کردن رابه آنها بدهند .به طور مثال مردی که مبتلا به سیگار است..

هر گونه نصیحت ویا سرزنش همسرش، مرد را به تثبیت سیگار کشیدن سوق می دهد ! ولی با قبول وتأیید او واستفاده از احساسات وعاطفه زنانه ، می تواند به همسرش قدرت دهد تا با اراده وروحیه زیاد، به ترک سیگار خودش اقدام نماید .

زمینه سازی اصلاح شوهرم به دست خودش

به طور کلی هر چه آرامش درونی شوهر بیشتر برایش فراهم شود ؛ به اصلاح عیوب و فراهم نمودن یک زندگی شیرین وعاشقانه برای خود ومحیطی آرام برای تربیت فرزندان، کمک کرده ایم ! برای رسیدن به این هدف والا ، خانم ها باید به نکات زیر رعایت توجه نمایند .

پذیرش بدون شرط (مقبولیت همسرم)

بهترین تعریف پذیرش ، داشتن باز خوردی بی طرفانه نسبت به شخص یااشخاص دیگر است . شخصی که پذیرا است فضایی را ارائه می کند که با ارزیابی افکار ، احساسات ویا رفتارهای سایرین ، آلوده نشده است. فرد دیگر می تواندبگرید ، بخندد ، عصبانی باشد وحتی با وجود این که رفتارش مورد پسند نیست ، پذیرفته شود . به همین دلیل گاهی اوقات ، پذیرش را « مقاومت نکردن در مقابل عشق » می خوانیم . من در اغلب موارد می توانم برای فرد دیگری که رفتارها ونگرش های او با ارزش های من هم خوانی ندارد یا اساساً در تضاد است ، فضایی بی طرف ایجاد کنم .

همه افراد به پذیرش احتیاج دارند هیچ کس کامل نیست .همه ، در سطحی پایین تر از آنچه می توانستند باشند ، قرار دارند . هر کسی گاه در عمل به برخی از مسؤلیت هایش شکست خورده است و هر یک از ما ، کارهایی کرده است که برای خود و دیگران درد آور بوده است . زمانی که من با دیگران متفاوت هستم و یا در بهترین شرایط خود نیستم ، پذیرفته شدن از سوی طرف مقابل ، به من کمک می کند تا بدانم با وجود ضعف ها ورفتارهای عجیبی که دارم ، باز هم می توانم همان طورکه هستم مورد محبت واقع شوم . پذیرش، عشق به خود را که سازنده است تقویت کرده و امکانات مرا برای به حداکثر رساندن توانایی های بالقوه ام بسیج، می کند. (روانشناسی روابط انسانی ص۳۶۷).

خانم مارابل مورگان در کتاب « زن کامل » برای اصلاح شوهرتان این گونه توصیه می کند :

پذیرش شوهر نخستین گام در راه زنده کردن اوست و گامی است کار ساز ، این آزادی باعث می شود که او به صورت یک مرد کامل در آید . اوتوانایی بالقوه یک مرد کامل شدن را داراست ولی تا وقتی که شما به او اجازه نداده اید که اوخودش باشد ، قادر به رسیدن به آن مرحله نیست . اورا بپذیرید ، همان گونه که امروز هست . نقاط ضعف وقدرت اورا بپذیرید (ص۵۸).

به شوهر احترام کامل بگذارید

شاید در وهله اول اعتراض کنید که « من چگونه به مردی که دارای عیب وایراداست احترام بگذارم؟ !!! » آیاشما نمی خواهید شوهرتان عیوب خودرا کنار بگذارد ؟ با عیب گرفتن یا «نق زدن » هیچ وقت به مقصود خود نخواهید رسید ولی بااحترام گذاشتن به مقصود خود خواهید رسید ! به گفته های خانمی که با تغییر رویه و احترام گذاشتن به شوهر موفق شد زندگی اش را شیرین کند ، دقت نمایید :

«دقیقاً همین کار کردم (احترام گذاشتن ) و درمان شوهرم را با احترام ، نه با کنترل کردن آغاز کردم . کارهای عاشقانه ای که از همسر انتظار می رود برای شوهر کردم ، غذای دلخواه او را پختم ، او را نوازش می کردم ، اجازه دادم کارهای « مردانه» را بدون حضور من انجام دهد و شکایتی از آن نکردم ، از نق زدن در مورد کارهایی که نکرده بود دست کشیدم و هر وقت کار درستی می کرد ، او را تحسین می کردم .

باور کنید ، او چنان با من رفتار می کرد که همیشه آرزو می کردم . مانند یک همسر با من رفتار می کرد . توصیه من این است که اگر به نق زدن و عیب جویی ، کنترل کردن ادامه دهید و فرد ناخوشایندی باشید ، شوهر شما آن طور که انتظار دارید و دوست دارید با شما رفتار نمی کند. اگر عشق بورزید ، احترام بگذارید و آن طور که او دوست دارد با او رفتار کنید ، او باز خواهد گشت و طوری که دوست دارید با شما رفتار می کند» (از شوهر خود مراقبت کن ! ، دکتر لورا شل سینگر ص ۷۷ ).

از شوهرتان اطاعت نمایید!

اطاعت از شوهر بهترین راه جلب اوست. به او آرامش می بخشد به گونه ای که او را قادر می سازد تا اخلاق خود را عویض کند .و قرآن اطاعت و تواضع در قبال شوهر را جزء خصلت های زنان صالح می داند «فَالصَّلِحَتُ قَنِتَاتٌ زنان صالح زنانی هستند که در برابر شوهرشان مطیع ومتواضع هستند»( سوره نساء ۳۴) .

برقراری روابط جنسی خوب

برقراری یک رابطه جنسی خوب و گرم علاوه براین که موجب افزایش علاقه می شود، باعث آرامش بخشی یکدیگر می شود . قرآن این حقیقت را بدین گونه می فرماید:

هُوَ الَّذِى خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَ جَعَلَ مِنهَْا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیهَْا فَلَمَّا تَغَشَّئهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِیفًا فَمَرَّتْ بِهِ‏…

او خدایى است که (همه) شما را از یک فرد آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد، تا در کنار اوآرام بگیرید . سپس هنگامى که با او روابط جنسی برقرار کرد، حملى سبک برداشت، که با وجود آن، به کارهاى خود ادامه میداد و چون سنگین شد…(اعراف ۱۸۹).

در آیه فوق ارتباط جنسی را موجب آرامش بیان می فرماید .در سایه این آرامش است که شوهرتان توانایی اصلاح خود را پیدا می نماید .

قرآن زن و مرد را « لباس» یکدیگر می داند «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها »(بقره ، ۱۹۷).آیت الله جوادی آملی خواصی برای «لباس » قایل است دقت نمایید:

* لباس عیوب انسان را می پوشاند آبرو را حفظ می کند. زن و شوهر نیز باید عیوب هم را بپوشانند و آبروی اجتماعی یکدیگر را حفظ کنند .

* لباس آرایه انسان است و به وی زینت می بخشد .زن وشوهر نیز باید زینت یکدیگر باشند .زن و شوهر کنار هم موقیعتی در خانواده واجتماع پیدا می کنند که در گذشته آن را نداشته اند ، از این رو به آنها با احترام بیشتری برخورد می شود (تفسیر تسنیم ،ص ، ۴۶۱).

بنابراین با زمینه سازی های مناسب ، به شوهر خود قدرت وتوانایی بدهید تا خودش برای اصلاح خود اقدام نماید.

شادی در ۱۸ - اسف - ۱۳۹۲

پاسخ دادن