دانشنامه ناریا
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



چیزهایی که درباره شامپو کردن سر باید بدانید

به طور طبیعی پوست سر و موها با سبوم ترشح شده از غدد سباسه˛ نرم نگه داشته می شود. این ترشح چرب˛ مو و پوست را در برابر از دست دادن آب حفظ کرده و ظاهری درخشان به آن می دهد.غبار، دوده، ذرات کراتینی پوست (پوسته) و آلوده کننده های دیگر به این لایه چرب می چسبند و موجب آلودگی پوست و موی سر می شوند. شامپوها یکی از انواع شوینده هایی هستند که جهت از بین بردن این آلودگیها، از پوست و موی سر بکار می روند.

چقدر شامپو استفاده کنیم؟
این بستگی به حجم موهای هر فردی دارد. مثلا آقایان که موی کوتاه‌تری دارند، حتی یک‌بار شامپو کردن هم برای‌شان کافی است اما خانم‌هایی که موهای‌شان بلند است معمولا با بار اول شامپو کردن، ‌تنها آلودگی‌های سطحی از موهای‌شان پاک می‌شود و شاید لازم باشد که یک‌بار دیگر هم به موهای خود شامپو بزنند تا بتوانند احساس تمیز شدن موها را خوب درک کنند.
شامپو چند دقیقه روی موها  بماند؟
اصلا ضرورتی ندارد که شامپو روی مو باقی بماند. همان زمانی که برای شست‌وشوی موهای‌تان با ماساژ دادن شامپو روی آن صرف می‌کنید، کافی است و دیگر نمی‌خواهد شامپو را روی سرتان نگه دارید. اما کاندیشنرها باید مدت کمی روی مو بمانند و بعد آبکشی شوند. درمورد شامپوهای درمانی نیز لازم است شامپو به‌مدت ۵-۳ دقیقه برای اعمال اثر دارو روی سر باقی بماند و سپس آبکشی شود.

استفاده از شامپوهای گیاهی بهتر از شامپوهای شیمیایی است؟
این یک باور و ادعای علمی نیست چون شامپوهای گیاهی هم دارای ترکیبات شیمیایی هستند. بد نیست بدانید که عصاره‌گیری از گیاهان به‌منظور تولید شامپو هم با روش‌های شیمیایی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه شیمیایی بودن یک محصول، به‌خودی‌خود مذموم نیست و این کار (تهیه محصولات شیمیایی) هم یک نوع علم محسوب می‌شود.

طریقه شامپوزدن صحیح موها :
گره گشایی از مو :
موی خودرابا یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچگونه گره ای روی آن باقی نماند.  هرگز موی خود را درحالت خیس شانه نکنید ٬ زیرا در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف می کنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.

آبکشی اولیه با آب ولرم :
درمرحله بعدی موهای خودرا با آب ولرم و نیمه گرم آبکشی نمایید. به این مرحله آبکشی اولیه و یا پیش از شستشو ”  Pre-Washing ”  گفته می شود که برای زدودن گردوغبار و بطورکلی آلودگیهای قابل حل درآب انجام می گیرد. هرگز از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث تردی و شکنندگی موهای شما خواهد شد.

پخش کردن شامپو درکف دست :
مقداری شامپو درکف دست خود بریزید و دستهای خودرا روی هم مالش دهید تا شامپو روی دستهایتان پخش شود(حرارت دستهای شما به عملکردبهترشامپو کمک می کند). درواقع کف شامپو بایدروی دست شما تشکیل گردد.

ماساژ دادن شامپو برروی پوست سر با نوک انگشتان :
شامپو راروی همه قسمتهای سرپخش نموده و با نوک انگشتانتان به آرامی روی پوست سروموهایتان ماساژ دهید (دقت نمائید که از ناخن ها استفاده نکنید) برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کاررا به آرامی و بصورت دورانی انجام دهید.

آب کشی نهایی :
دراین مرحله موی خود را به خوبی آبکشی نمایید تا هر گونه بقایای شامپو از لابلای موهای شما زدوده شود.

چند روز یک‌بار شامپو کنیم؟
دکتر میرمیرانی می‌گوید:«مو یک‌تار نخ است. یک نخ پشمی را تصور کنید: هر چه بیشتر آن را بشویید، ظاهر بدتری پیدا می‌کند. برای همین نیازی به شست‌وشوی روزانه موها نیست.»هر چه موهای شما بلندتر، زبرتر و فرفری‌تر باشد، باید بین زمان شست‌وشوها مدت زمان بیشتری باشد. دکتر هیتر وولری لوید، مدیر بخش مراقبت‌های پوستی نژادی در دانشگاه میامی، می‌گوید:«به دلیل چربی‌های روی پوست سر است که به سرعت به روی ساقه مو می‌آیند. هر چه چربی کمتر باشد مو خشک‌تر است و نیازی به زیاد شامپو زدن ندارد.»میزان شست وشو باشامپو در افراد مختلف است.
شامپو چربی و سلول‌های اضافی پوست سر را از بین می‌برد. این کار هیچ فایده‌ای برای مو ندارد به‌جز اینکه شما را مجبور می‌کند برای فرم دادن به موهای خود از مواد آرایشی استفاده کنید. به طور کلی، همان‌طور که اشاره شد، شامپو و شست‌وشوی زیاد برای نخ خوب نیست.»شما به سادگی می‌توانید از پاک کننده‌های بدون کف و بدون سولفات استفاده کنید که برای مو بسیار مفید خواهند بود. محصولات با ترکیبات طبیعی کف کمتری تولید می‌کنند با اینکه دارای قدرت پاک‌کنندگی فراوان با فواید بسیار کم هستند.»

بهترین شامپو
همانطور که ذکر شد شامپو فقط برای تمیز کردن نیست بلکه تامین کننده اهداف دیگری نیز بر اساس نیاز مشتری می باشد. شامپو باید براساس معیارهای زیر انتخاب شود:

× انواع مو: خشک یا چرب بودن مو، نازکی مو، موهای رنگ شده یا بی رنگ شده یا  فرشده

× مشکلات خاص موی سر: به عنوان مثال وجود شوره سر

× بی خطربودن فراورده: فراورده چشم را نمی سوزاند و پوست سر را تحریک نمی کند

× نیازها و سلیقه های شخصی هرفرد: جنس و حالت شامپو (شامپو ممکن است به حالت مایع یا کرم باشد) وجود عطری خاص، سهولت و ایجاد رضایت در مصرف کننده از بکار بردن شامپو ̨ این که شامپو به آسانی در سر پخش شود، مقدار کف تولید شده و کیفیت و حالت آن، سهولت شسته شدن شامپو با آب، میزان نرم‎کنندگی و خوش حالتی و درخشان کنندگی مو، میزان شانه پذیری و حالت گرفتن موها.
بنابر این، شامپو باید برای فصل های مختلف سال، تعداد دفعات مصرف و نیاز های خاص مشتری مناسب باشد.

شادی در ۱۹ - فرو - ۱۳۹۴

پاسخ دادن