دانشنامه ناریا
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
تاریخ امروز:
نوشته ها:
پیام مدیر:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



 سندروم متابولیک

بیماری های قلبی نوعی از سندروم متابولیک می باشد. می خواهیم بررسی کنیم چگونه می توانیم این سندروم متابولیک را کنترل کنیم.

سندورم متابولیک مجموعه عواملی است که ریسک ابتلا به بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد.

 متخصصان عنوان می کنند برخی اقدامات موجب کاهش ریسک سندروم متابولیک می شود که در ادامه به آنها اشاره می شود:

– پیروی از رژیم غذایی سالم برای قلب.

– دستیابی به وزن سالم.

– کنترل استرس.

– انجام فعالیت فیزیکی منظم.

– ترک سیگار.

– مصرف هرگونه داروی تجویزی از سوی پزشک.

یک متخصص فیزیولوژی ورزشی معقتد است که انجام تمرینات استقامتی به‌ویژه پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری تاثیر چشم‌گیری در کاهش بیماری سندرم متابولیک دارد.

درباره عوامل تاثیرگذار بر بیماری سندرم متابولیک و نقش ورزش در این خصوص اظهار کرد: اگر فردی دارای سه تا پنج شاخص زیر باشد، دچار سندرم متابولیک است. این شاخص‌ها عبارتند از؛ دور کمر بیش از ۱۰۲ سانتیمتر (برای مردان) و ۸۸ سانتی‌متر (برای زنان)؛ تری‌گلیسرید (چربی) خون بیش از ۱۵۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر، HDL (کلسترول خوب) کم‌تر از ۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر، فشار خون بیش از ۸۵٫۱۳۰ میلی‏‌متر جیوه و قند خون ناشتای بالاتر از ۱۱۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر.

امروزه شیوع این بیماری در کشورهای در حال‌ توسعه با روند فزاینده مواجه است. طبق نتایج بدست آمده، ۲۷ درصد جمعیت افراد بزرگسال تهرانی و ۲۹ درصد در کل کشور ایران دارای سندرم متابولیک هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاثیر ورزش بر همه فاکتورهای سندرم متابولیک به یک‌ میزان است؟ افزود: این مساله در یک مطالعه فراتحلیلی در پژوهشگاه علوم ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه، ۱۷ تحقیق اولیه که در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ در ایران و خارج از کشور در زمینه تاثیر فعالیت ورزشی استقامتی (هوازی) بر سندرم متابولیک انجام شده است، تعداد ۵۶۱ فرد تحت مطالعه قرار گرفته بودند و نیمی از این افراد در برنامه‌های ورزشی هوازی (استقامتی) از جمله؛ پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن که بین ۶ هفته تا ۸ ماه متغیر بود شرکت داشتند.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی خاطرنشان کرد: انجام ورزش‌های هوازی هم‌چون؛ پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری به‌عنوان رایج‌ترین نوع تمرینات ورزشی به مدت حداقل ۶ هفته به‌صورت منظم، منجر به ایجاد تغییرات مثبت در بسیاری از عوامل خطرزای سندرم متابولیک می‌شود. تمرین هوازی در بیماران سندرم متابولیک به جز در مورد کلسترول خوب، اثر قابل قبولی بر بهبود دیگر شاخص‌های خطر متابولیک (قند خون، چربی خون، فشار خون و دور کمر) دارد که البته بیش‌ترین تاثیر را بر اندازه دور کمر داشته و کم‌ترین تاثیر را بر میزان کلسترول خون.

روحانی در پایان توصیه کرد: برای کنترل این بیماری بهتر است از ورزش‌های هوازی بهره گرفت، اما برای این که اثربخشی بیش‌تری داشته باشد، بهتر است ورزش را با تعدیل تغذیه و دیگر رفتارهای زندگی روزمره ترکیب کرد.

مریم ایرانی در ۲۲ - بهمن - ۱۳۹۶

پاسخ دادن


بک لینک