دانشنامه ناریا
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ امروز:
نوشته ها:
درباره ناریا:
در صورتی که مطلب مورد نظر خود را در ناریا پیدا نکردید از جستجوگر سایت برای یافتن آن تلاش کنید.



20111010anavid

چهارمین ماهواره بومی ایران با نام «فجر» به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. ماهواره‌بر سفیر فجر وظیفه قرار دادن این ماهواره در مدار زمین را بر عهده داشت.

در دهه فجر و در آستانه ۱۴ بهمن روز فناوری فضایی، متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان اولین سازنده ماهواره در کشور موفق شدند چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام «فجر» به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار دهند.

سردار دهقان درباره این دستاورد گفت:

طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور بوده و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور در عرصه ی فناوری های پیشرفته است.

سردار دهقان پیرامون ماهواره‌بر سفیر فجر نیز گفت:

ماهواره‌بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی ماهواره‌برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن است.

وی ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره‌برها، فراهم شدن زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندی‌های بومی در توسعه علوم و فناوری‌های فضایی و طراحی ماموریت‌های پیچیده فضایی را از دیگر دستاوردهای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذکر کرد.

سردار دهقان در ادامه افزود:

مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.

وزیر دفاع با قدردانی از متخصصان فضایی کشور در بخش‌های مختلف به ویژه شرکت صنایع الکترونیک ایران و سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع، گفت:

دستاوردهای بزرگ دیگری در عرصه فناوری فضایی با همت و تلاش متخصصین در وزارت دفاع در دست اقدام است که انشاالله در آینده به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.

منبع:خبر گزاری مهر

شادی در ۱۳ - بهم - ۱۳۹۳

پاسخ دادن